περί προσφόρων
τα πρόσφορα, το λέει και η λέξη, τα προσφέρουν οι πιστοί στο Ναό για να τελέσει ο ιερέας το Μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας.
όλα τα πρόσφορα δεν μπορουν να "ανέβουν" στο άγιο δισκάριο...(κανονικά μόνο ένα ζυμωτό πρόσφορο πρέπει να υψώνει ο ιερέας στην Προσκομιδή-ή κατ'ανάγκην το καλύτερο από τον φουρνο-. όχι, επειδή έδωσες δύο-τρία ευρώ και αγόρασες από τον φουρνο ένα πρόσφορο, να νομίζεις ότι κάτι έκανες και ότι έχεις δικαίωμα να υψωθει το πρόσφορό σου ή να το ζητήσεις πίσω αφου "τσιμπηθει"ή "ξεκοιλιαστει" ή να ζητήσεις ύψωμα από αυτό ως ξεχωριστό αντίδωρο, ίσως και τυλιγμένο μέσα χαρτί ή αλουμινόχαρτο. μεγάλη η χάρη σας...).
ο ιερέας διαλέγει ένα πρόσφορο για την Προσκομιδή, το υψώνει και γίνεται ο Αμνός και ό,τι περισσεύει γίνεται αντίδωρο. αν έχει πολλούς πιστούς στην ακολουθία, υψώνει και δεύτερο ή και τρίτο πρόσφορο συγχρόνως, για να φτάσει το αντίδωρο για όλους.
υπάρχει μία συνήθεια, να κόβουν και να αφαιρουν το μέρος του πρόσφορου που έχει τον τύπο ICXΡNIKA (και τα υπόλοιπα σύμβολα), να το παίρνει ο νεωκόρος το αφαιρούμενο μέρος και το υπόλοιπο πρόσφορο να το παίρνει πίσω ο πιστός που το προσκόμισε. αν υπάρχουν πολλοί πιστοί στο Ναό, μπορουν να γίνουν αντίδωρα όλα τα κομμάτια, αυτά που αφαιρέθηκαν από τα πρόσφορα, την κατάλληλη ώρα μέσα στη Θεία Λειτουργία, όταν ο Ιερέας τα υψώσει λέγοντας "μέγα το όνομα της Αγίας Τριάδος...".
επίσης, κατ'οικονομίαν, μερικοί ιερεις αφαιρουν τσιμπωντας ένα κομματάκι από κάθε πρόσφορο και το τοποθετουν στο άγιο δισκάριο κατά την ώρα της Προσκομιδης.
έχοντας όλα αυτά υπ' όψιν, ο κάθε πιστός που φέρνει ένα πρόσφορο στην Εκκλησία μπορει να ζητήσει πίσω το πρόσφορό του, ή το μέρος που περισσεύει αφου αφαιρεθει ο τύπος ICXΡNIKA ή να το δώσει στον Ιερέα και αυτός να κανονίσει το τί θα το κάνει. ο Ιερέας θα διαλέξει, δηλαδή, αν το πρόσφορο που πρόσφερε ένας πιστός θα γίνει ο Αμνός και το αντίδωρο ή θα το πάρει και θα το φάει ή θα το δώσει στον νεωκόρο, τον ψάλτη τον επίτροπο, τον φτωχό κλπ..
οι ποιμένες πρέπει να μάθουμε τους πιστούς μας ότι το αντίδωρο δεν είναι για «πρωινή δόση» τύπου τροφής-γεύματος χορταστικού! (sic), αλλά μετοχή ευλογίας και αγιασμού. Κι ένα ψίχουλο να μεταλάβει ο πιστός από το αντίδωρο, αγιάζεται. Ακούμε ακόμη ότι οι πιστοί μας ζητούν πολλά αντίδωρα για ολόκληρη την εβδομάδα. Καλή κι ευλαβική η συνήθεια. Όμως το αντίδωρον είναι αντί της μετοχής των Αχράντων Μυστηρίων στη συγκεκριμένη ημέρα, χρόνο και τόπο τελέσεως της Θείας Ευχαριστίας. Μαζί με τον Εκκλησιασμό έρχεται ή το Δώρο ή το Αντίδωρον. Εκτός του Εκκλησιασμού ποια η θέση του;
περίληψη
https://docs.google.com/document/d/1qATdigabJc4-CrSdl6TrVpLwjxOn7yoqdv1AYqAYvIY/edit?usp=sharing
περί υψώματος
https://apologhtika.blogspot.com/2020/12/blog-post_26.html
στην ανωτέρω σελίδα συγκέντρωσα κάποια πράγματα για το “ύψωμα”:
Δεν τους φτάνει το αντίδωρο, θέλουν έξτρα περιποίηση....περι υψώματος
Α. λέω σε μία κυρία που έφερε 2 πρόσφορα: η αποστολή σου τελείωσε. η λέξη πρόσφορο σημαίνει ότι τα προσέφερες στο Ναό. το ψωμί που θα φας στο σπίτι σου, δεν χρειάζεται να το φέρεις στον ιερέα για ευλογία. το σταυρώνεις μέσα στο σπίτι σου και το τρως.
μου λέει: και το ύψωμα;
της λέω πως ύψωμα ειναι το αντίδωρο. δεν χρειάζεται να βγάζουμε ατομικά υψώματα-αντίδωρα...
Β. Το ύψωμα ή ύψωμον - ακολουθία υψώματος στις εορτές (απο το 'ψαλτολόγιον')
Τό θέμα δέν τό ξέρουμε ἐμεῖς στήν Ἀθήνα. Κάποιοι εὑρισκόμενοι τυχαίως ἀπό ἐπαρχία μᾶς ζητᾶνε νά «σηκώσουμε τό ὕψωμα» κι ἐμεῖς δέν ξέρουμε τί νά κάνουμε...Πάντως αὐτά εἶναι λαϊκά ἔθιμα, καί οἱ ἱερεῖς καλόν εἶναι νά κατευθύνουν τό πλήρωμα στά οὐσιώδη...https://analogion.com
Γ. Φέραμε πρόσφορο, φέραμε άρτους, ό, τι τελοσπάντων φέραμε και το δώσαμε στην Εκκλησία. Πέρασε απ’ το ιερό βήμα, πράγμα που σημαίνει ότι πλέον ανήκει στο σύνολο της Εκκλησίας. Όταν πάμε ένα πρόσφορο και μετά ζητάμε ένα τεμάχιο από το ψωμί που ζυμώσαμε αποκλειστικά εμείς, τότε για ποια κοινή προσφορά μιλάμε; Το αντίδωρο που μας δίνει ο παπάς δεν είναι τίποτε άλλο από ένα μικρό κομματάκι από εκείνο το πρόσφορο απ’ το οποίο βγήκε το κομμάτι που έγινε Σώμα Χριστού. Σε τίποτε λοιπόν τ΄ αντίδωρο απ’ το ύψωμα δε διαφέρει!
Δ. όταν φέρνουν πρόσφορο ή μέρος αυτου για να βγάλουν δικό τους αντίδωρο, ύψωμα, ο ψάλτης ψέλνει το “Ἄξιόν ἐστιν ὡς ἀληθῶς μακαρίζειν σε τὴν Θεοτόκον,...” και ο ιερέας διαβάζει τα εξης:
“Του Ἁγίου Ἰωάννου, προφήτου προδρόμου καὶ Βαπτιστοῦ, τῶν ἁγίων ἐνδόξων καὶ πανευφήμων Ἀποστόλων, (του ἁγίου τῆς ἡμέρας) οὗ καὶ τὴν μνήμην ἐπιτελοῦμεν, καὶ πάντων σου τῶν Ἁγίων, ὧν ταῖς ἱκεσίαις ἐπίσκεψαι ἡμᾶς, ὁ Θεός. Καὶ μνήσθητι πάντων τῶν κεκοιμημένων, ἐπ' ἐλπίδι ἀναστάσεως, ζωῆς αἰωνίου [ὧδε λέγονται τὰ ὀνόματα τῶν κεκοιμημένων] καὶ ἀνάπαυσον αὐτούς, ὁ Θεὸς ἡμῶν, ὅπου ἐπισκοπεῖ τὸ φῶς τοῦ προσώπου σου…”.
επομένως ονόματα διαβάζονται σ’αυτό το σημειο της Θείας Λειτουργίας αλλά όχι ζώντων, υπέρ υγείας αυτου που έφερε το ύψωμά του (το ατομικό του αντίδωρο) και των συγγενων του αλλά κεκοιμημένων!
επίσης, σ’ αυτό το σημειο της Θείας Λειτουργίας ο ιερέας, αν δει ότι δεν θα φτάσει το αντίδωρο από την Προσκομιδή, επειδή ηρθαν περισσότεροι πιστοί, θα υψώσει και άλλα πρόσφορα και θα γίνουν και αυτά αντίδωρα λέγοντας: “+ Μέγα τὸ ὄνομα τῆς Ἁγίας Τριάδος, πάντοτε, νῦν καὶ ἀεὶ καὶ εἰς τοὺς αἰῶνας τῶν αἰώνων. Ἀμήν.”
Ε. το αντίδωρο δεν το τρωμε όπως το ψωμί ούτε ως βούτημα στον καφέ. επομένως, δεν στέκει να πάρεις το ύψωμά σου, το πρόσφορό σου -αν έχει υψωθει- και να το φας στο τραπέζι με το φαγητό σου.
ΣΤ’. τα ονόματα στα χαρτάκια (δίπτυχα), που συνοδεύουν το πρόσφορο, διαβάζονται από τον ιερέα κατά την ακολουθία της Προσκομιδης.
Ζ. επίσης,έρχεται μία γυναικα στον Όρθρο, όχι για να παρακολουθήσει την ακολουθία και ακολούθως την Θεία Λειτουργία, αλλά για να ευλογηθει το πρόσφορό της από τον ιερέα, το οποιο θα το πάρει πίσω για να το φάει στο σπίτι της, και φεύγει!
δηλαδή, έκανε την βόλτα της, αυτή και το πρόσφορό της, και νομίζει πως έπραξε τα χριστιανικά της καθήκοντα…
η Λατρεία της Εκκλησίας μας ειναι λογική...
https://docs.google.com/document/d/1qATdigabJc4-CrSdl6TrVpLwjxOn7yoqdv1AYqAYvIY/edit?usp=sharing
σήμερα λέω σε μία κυρία που έφερε 2 πρόσφορα: η αποστολή σου τελείωσε. η λέξη πρόσφορο σημαίνει ότι τα προσέφερες στο Ναό. το ψωμί που θα φας στο σπίτι σου, δεν χρειάζεται να το φέρεις στον ιερέα για ευλογία. το σταυρώνεις μέσα στο σπίτι σου και το τρως
μου λέει: και το ύψωμα;
της λέω πως ύψωμα ειναι το αντίδωρο. δεν χρειάζεται να βγάζουμε ατομικά υψώματα-αντίδωρα.
Το ύψωμα ή ύψωμον - ακολουθία υψώματος στις εορτές(απο το 'ψαλτολόγιον')
Τό θέμα δέν τό ξέρουμε ἐμεῖς στήν Ἀθήνα. Κάποιοι εὑρισκόμενοι τυχαίως ἀπό ἐπαρχία μᾶς ζητᾶνε νά «σηκώσουμε τό ὕψωμα» κι ἐμεῖς δέν ξέρουμε τί νά κάνουμε...Πάντως αὐτά εἶναι λαϊκά ἔθιμα, ὅπως γράφει καί ὁ κ. Καραμπάτσος, καί οἱ ἱερεῖς καλόν εἶναι νά κατευθύνουν τό πλήρωμα στά οὐσιώδη...https://analogion.com/forum/index.php?threads/%CE%A4%CE%BF-%CF%8D%CF%88%CF%89%CE%BC%CE%B1-%CE%AE-%CF%8D%CF%88%CF%89%CE%BC%CE%BF%CE%BD-%CE%B1%CE%BA%CE%BF%CE%BB%CE%BF%CF%85%CE%B8%CE%AF%CE%B1-%CF%85%CF%88%CF%8E%CE%BC%CE%B1%CF%84%CE%BF%CF%82-%CF%83%CF%84%CE%B9%CF%82-%CE%B5%CE%BF%CF%81%CF%84%CE%AD%CF%82.26964/
ΥΨΩΜΑ, ΠΡΟΣΦΟΡΟ ΚΑΙ ΠΡΟΣΦΟΡΑ ΣΤΟΝ ΝΑΟ.Τις προάλλες, ήρθε μια κυρία στην Εκκλησία και μου ‘δωσε ένα ωραίο σχεδόν αχνιστό πρόσφορο: “Πάρτο παπά μου” είπε “και βγάλε ένα ύψωμα να μου δώσεις όταν τελέψεις τη Λειτουργία”.
Όταν ο κόσμος ζητά ύψωμα εννοεί ένα τεμάχιο απ’ το πρόσφορο -κάπως μεγαλύτερο απ’ το αντίδωρο- συνήθως τυλιγμένο με τη πετσέτα στην οποία η νοικοκυρά είχε τυλίξει το πρόσφορο για να το φέρει στην Εκκλησία. Άλλες φορές, πολλοί φέρνουν μιαν αρτοκλασία, δηλαδή πέντε άρτους σε ανάμνηση του θαύματος του πολλαπλασιασμού που έκανε ο Χριστός, να ευλογηθούν σε κάποια εορτή κι έπειτα ζητούν έναν άρτο από τους πέντε να τονε πάρουνε στο σπίτι.
Φέραμε πρόσφορο, φέραμε άρτους, ό, τι τελοσπάντων φέραμε και το δώσαμε στην Εκκλησία. Πέρασε απ’ το ιερό βήμα, πράγμα που σημαίνει ότι πλέον ανήκει στο σύνολο της Εκκλησίας. Όταν πάμε ένα πρόσφορο και μετά ζητάμε ένα τεμάχιο από το ψωμί που ζυμώσαμε αποκλειστικά εμείς, τότε για ποια κοινή προσφορά μιλάμε; Το αντίδωρο που μας δίνει ο παπάς δεν είναι τίποτε άλλο από ένα μικρό κομματάκι από εκείνο το πρόσφορο απ’ το οποίο βγήκε το κομμάτι που έγινε Σώμα Χριστού. Σε τίποτε λοιπόν τ΄ αντίδωρο απ’ το ύψωμα δε διαφέρει!
Δίδαγμα:
Ό, τι προσφέρεται στο ναό, παύει να μας ανήκει. Προσφέρουμε σιωπηλά ό, τι μπορούμε, όπως σιωπηλά προσφέρθηκε ο Χριστός και μας έσωσε απ’ το θάνατο. Όταν η προσφορά γίνεται αιτία εγωισμού, χάνει την αξία της. Ό,τι δώσαμε, δώσαμε: καλό κι ευλογημένο! Ας μείνει όμως εκεί. Ο Θεός γνωρίζει την προσφορά μας καλύτερα από μας τους ίδιους. Ό, τι είναι τ’ αντίδωρο, είναι άλλωστε και το ύψωμα. Μα πάνω απ’ όλα είναι το Σώμα και το Αίμα του Χριστού. Στην Εκκλησία όλα είναι κοινά, αρχίζοντας απ’ κοινό το Ποτήριο της Κοινωνίας.https://inagiospolykarpos.gr/2017/11/25/%CF%8D%CF%88%CF%89%CE%BC%CE%B1-%CF%80%CF%81%CF%8C%CF%83%CF%86%CE%BF%CF%81%CE%BF-%CE%BA%CE%B1%CE%B9-%CF%80%CF%81%CE%BF%CF%83%CF%86%CE%BF%CF%81%CE%AC/
υπάρχει και η ακολουθία της "υψώσεως της Παναγίας", η οποία μοιάζει με την αρτοκλασία.
http://repository.kentrolaografias.gr/xmlui/handle/20.500.11853/292895
ΑπάντησηΔιαγραφήΠαναγία
15η η Κοίμησις της Θεοτόκου. Μεγάλο πανηγύρι, διασκέδασις, ύψωμα. Ύψωμο: Ένα κομμάτι από την λειτουργία (προσφορά) που προσφέρει ο εορτάζων την ονομαστική του εορτή εις τον Παπά. Το κομμάτι αυτό βγαίνει από το μέρος, που έχει τη σφραγίδα, αποτύπωμα ξύλινης σφραγίδας με το σταυρό, με το ΙΣ – ΧΣ και άλλα ιερά κεντήματα. Ύψωμα, Υψώματα. Όλη η εορταστική ετοιμασία του εορτάζοντος και κυρίως το γεύμα, εις το οποίον καλεί τους συγγενείς και φίλους. Μετά το γεύμα, συζυτήσις, αστεία, τραγούδια. Ο παπάς περιέρχεται τα σπίτια όλων των εορταζόντων. Όλοι εισέρχονται, σηκώνονται όλοι. Παίρνει τη λειτουργία, βγάνει πάλι ύψωμο απαγγέλων μιαν ευχήν και το προσφέρει εις τον εορτάζοντα. Του προσφέρει και κερί «ούτω λαμψάτω το φως υμών» και κρασί. Παίρνει σιτάρι βρασμένο και το σκορπάει προς τα άνω απαγγέλων «ευλόγησον ο Θεός ημών τον σίτον, τον οίνον και το έλαιον, ψέλνει μαζί με τους συνδαιτυμόνας το Απολυτίκιον εύχεται και φεύγει. Κατά την τελετήν όλα τα προσφερόμενα και ευλογούμενα τα υψώνει (σηκώνει) και κατόπιν τα προσφέρει. Ίσως από αυτό η λέξις ύψωμα. Επειδή όμως έχει αποκτήσει τελετουργικήν σημασίαν έχει μεταφρασθή και λέγεται: Το σηκώνει ο Παναγιώτης: Εορτάζει ο Παναγιώτης το όνομα του και του τραβάνε το αυτί, όταν είναι παιδί. Και γίνεται λογοπαίγνιον, διότι σηκώνει, το σήκωσε: σημαίνει: τρελλάθη. Όταν φύγη ο παπάς, συνεχίζεται η διασκέδασις επ’ ολίγον ή πολύ και κατόπιν εξέρχονται, δια να επισκεφτουν και άλλους, που το σηκώνουν, να τους χαιρετίσουν σε όλες τις ονομαστικές εορτές.
Τόπος Καταγραφής
Αρκαδία, Μεγαλόπολη, Διρράχιο
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠολλοί πιστοί ζητούν, κατά την στιγμή που λαμβάνουν την προσωπική τους μερίδα Αντιδώρου από τον Ιερέα, να λάβουν και άλλα περισσότερα Αντίδωρα γιατί θέλουν να μεταλαμβάνουν από αυτό όλες τις ημέρες της εβδομάδας που δεν μπορούν να μετέχουν στην Εκκλησία. Καλή και ευλογημένη αυτή η συνήθεια. ¨όμως το Αντίδωρον είναι αντί της μετοχής των αχράντων Μυστηρίων στη συγκεκριμένη μέρα, χρόνο και τόπο τελέσεως της Θείας Ευχαριστίας. Μαζί με τον εκκλησιασμό έρχεται ή το Δώρο, ή το Αντίδωρον. Εκτός του εκκλησιασμού ποια η θέση του;
ΑπάντησηΔιαγραφήΑκόμη συνηθίζεται από πολλούς Ιερείς, εξαιτίας παλαιοτέρων συνηθειών από προκατόχους Ιερείς, να μοιράζουν μαζί με το Αντίδωρον τα λεγόμενα «Υψώματα». Το «Ύψωμα», κατ’ ακρίβειαν της λέξεως, είναι ό,τι υψώνεται από τους άρτους στην Αγία Πρόθεση και προσκομίζεται. Η δικαιολογία από μερίδα κληρικών που διανέμουν «Υψώματα» εστιάζεται στο γεγονός ότι αποτελούν «πνευματικά έπαθλα» για όσους εκ των πιστών ενασχολούνται με τα άγια πράγματα της Εκκλησίας. Η διανομή των «Υψω
μάτων» διατείνονται μερικοί ότι δημιουργεί άμιλλα πνευματικού χαρακτήρα.https://orthodoxia.online/orthodoxia/%CF%84%CE%B9-%CE%B5%CE%AF%CE%BD%CE%B1%CE%B9-%CF%84%CE%BF-%CF%8D%CF%88%CF%89%CE%BC%CE%B1-%CF%84%CE%B9-%CF%84%CE%BF-%CE%B1%CE%BD%CF%84%CE%AF%CE%B4%CF%89%CF%81%CE%BF-%CE%BA%CE%B1%CE%B9/
Μερικοί αποζητούν το λεγόμενο "Ύψωμα". Αυτό είναι Αντίδωρο, αλλά τέτοιο κομμάτι που να διατηρεί τη σφραγίδα του Κυρίου (IC XC ΝΙΚΑ) πάνω του. Και το θεωρούμε πιό τιμητικό. Το προσφέρει ο Ιερεύς σε όσους ήδη είχαν προσκομίσει πρόσφορο γιά την τέλεση της Θ. Λειτουργίας, ή σε όσους τιμώνται (πχ Δήμαρχος του τόπου) ή σε συγγενείς ανθρώπου, του οποίου τελούμε Μνημόσυνο, προς παρηγορίαν τους μεγαλυτέρα. Τούτο όμως δεν πρέπει να καταλήγει να γίνεται αφορμή παρεξηγήσεων. Ίδια είναι η ευλογία που παίρνουμε. agioritikovima.gr
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο αντίδωρο βγαίνει από τα πρόσφορα, που προσεκόμισαν και προσέφεραν οι πιστοί, προκειμένου να τελεσθεί η Θ.Λειτουργία. (γι’αυτό και η ονομασία “πρόσφορο”, από το ρήμα προσφέρω). Το πρόσφορο ζυμώνεται με προσευχές και θυμιάματα και σφραγίζεται με τα σύμβολα του Χριστού μας ΙC XC ΝΙΚΑ. Γι’αυτό ήδη από την παρασκευή του ενέχει ευλογία, δεν είναι κοινός άρτος. Με το που προσφέρεται στο Αγιο Βήμα, αποκτά ακόμη μεγαλύτερο αγιασμό. Τελικά, αμέσως μετά τον Καθαγιασμό των Τιμίων Δώρων, όπου το τμήμα του προσφόρου, που προσκομίσθηκε στο Αγιο Δισκάριο και την Αγία Τράπεζα, έγινε Σώμα και Αίμα Χριστού, παίρνει ο Λειτουργός τα κάνιστρα με το Αντίδωρο ένα-ένα και τα υψώνει εμπρός από την Αγία Τράπεζα λέγοντας “Μέγα το Όνομα της Αγίας Τριάδος”. Αυτό είναι μιά προσομοίωση της πράξεως που προηγήθηκε στο “τα σα εκ των σων”, όπου ο Λειτουργός ύψωσε και σχημάτισε στον αιθέρα το σχήμα του Τιμίου Σταυρού, δοξολογώντας ευγνωμονικά τον Πλαστουργό μας. Έτσι το Αντίδωρο αποκτά και μιά ακόμη ευλογία. Επίσης ωρισμένοι Ιερείς λέγουν και μιά άλλη σύντομη ευχή (όχι απαραίτητη – η ευλογία κατέρχεται με τη Δοξολόγηση του εν Τριάδι Προσκυνητού και Λατρευτού Θεού μας): “ευλόγησον, Κύριε, τους άρτους τούτους και τους εξ αυτών μεταλαμβάνοντας αγίασον”. Ομοίως, άλλοι Λειτουργοί προσθέτουν έναν Θεομητορικό Ύμνο: “η το Χαίρε δι’Αγγέλου δεξαμένη και τεκούσα τον Κτίστην τον ίδιον, Παρθένε σώζε τους σε μεγαλύνοντας”. Και κάπου συνάντησα έναν ευσεβέστατο Εφημέριο (σε χωριό των Καλαβρύτων) που λειτουργεί καθημερινώς! να λέει “η το Χαιρε δι’Αγγέλου δεξαμένη και τεκούσα τον Κτίστην τον ίδιον, Παρθένε Υπερένδοξε, Απειρόγαμε, Υπερευλογημένη, σώζε τους σε μεγαλύνοντας”. Τούτο, πραγματικά, έχει τη θέση του, διότι το Αντίδωρο συμβολίζει το σώμα της Αειπαρθένου. Είναι τμήμα του προσφόρου, απ’όπου προήλθε ο Αμνός του Θεού. Και άκουσα κάποτε ένα παιδάκι που κοινώνησε να προσέρχεται στο Αντίδωρο και να λέει, “μαμά, να πάρουμε τώρα και την Παναγία μας”.https://www.pentapostagma.gr/arheio/7368_ti-einai-antidoro-poia-i-ermineia-toy-kai-pos-prepei-na-pairnoyme-apo-agiasmeno-heri
ΑπάντησηΔιαγραφήΑυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
ΑπάντησηΔιαγραφήὉ παπα-Κυριάκος ἔδωκε πλῆρες εἰς τὸν συνεφημέριόν του τὸ ἀπὸ τῆς ἐξοχῆς μερίδιον, καὶ οὔτε κατεδέχθη νὰ κάμῃ λόγον περὶ τῆς ὑποτιθεμένης κλοπῆς.
ΑπάντησηΔιαγραφήἘν τούτοις ὁ παπα-Θοδωρὴς οἴκοθεν τῷ εἶπεν ὅτι τὸ ἐκ τῆς ἐνορίας μερίδιόν του εὑρίσκετο ἐν τῇ οἰκίᾳ αὐτοῦ, τοῦ παπα-Θοδωρῆ. Ἔκρινε καλόν, εἶπε, νὰ μετακομίσῃ διὰ τῆς ἐξωθύρας τοῦ ἁγ. βήματος οἴκαδε καὶ τὰ δύο μερίδια, διὰ νὰ μὴ βλέπουν τινὲς τῶν ἄγαν ἐπιπολαίων καὶ γλωσσαλγῶσιν ὅτι οἱ ἱερεῖς ἔχουν δῆθεν πολλὰ εἰσοδήματα. «Ὁ κόσμος ξιππάζεται, εἶπεν, ἅμα μᾶς ἰδῇ μιὰ καλὴ μέρα νὰ πάρουμε τίποτε λειτουργιές, καὶ δὲν συλλογίζεται πόσες ἑβδομάδες καὶ μῆνες παρέρχονται ἄγονοι!»https://papadiamantis.net/old/index.php?option=com_content&view=article&id=620:%E1%BC%90%CE%BE%CE%BF%CF%87%CE%B9%CE%BA%E1%BD%B4-%CE%BB%CE%B1%CE%BC%CF%80%CF%81%CE%AE-1890&catid=53:%CE%B4%CE%B9%CE%B7%CE%B3%CE%AE%CE%BC%CE%B1%CF%84%CE%B1&Itemid=101
σήμερα η διαμάχη για τα πρόσφορα γίνεται ανάμεσα στους Ιερείς και τους λαϊκούς, που θέλουν να τρώνε το πρόσφορο που "προσφέρουν"στο Ναό...