Ο ΘΕΙΟΣ
ΟΜΗΡΟΣ
ΑΝΘΟΛΟΓΙΟ
ΑΠΟ ΕΝΑ ΑΡΘΡΟ ΚΑΙ ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ:
Μετά
την διασφάλιση της επιβίωσης, το δεύτερο σημαντικό μέλημα στη ζωή ενός ομηρικού
ήρωα ήταν ο Έρωτας.
ΦΥΣΙΚΑ!
ΟΛΟΙ ΟΙ ΦΥΣΙΟΛΟΓΙΚΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΟΛΩΝ ΤΩΝ
ΕΠΟΧΩΝ ΒΛΕΠΟΥΝ ΤΗΝ ΑΥΤΟΠΡΑΓΜΑΤΩΣΙ ΤΟΥΣ ΣΤΗΝ ΕΡΓΑΣΙΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ
ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ (ΕΞΑΙΡΟΥΝΤΑΙ ΟΙ ΜΟΝΑΧΟΙ ΠΟΥ ΖΟΥΝ ΑΠΟ ΔΩ ΤΟΝ ΠΑΡΑΔΕΙΣΟ ΟΠΟΥ «ΟΥ
ΓΑΜΟΥΣΙΝ ΟΥΔΕ ΕΚΓΑΜΙΖΟΝΤΑΙ»)
Η
Ναυσικά, παρ’ όλο τον ενθουσιασμό της, δείχνει αρκετά πεπειραμένη και σέβεται
το τι θα πει ο κόσμος αν την δούν μ’ έναν άγνωστο (Οδ. ζ, 285). Δεν θέλει ν’
ακουστούν γι’ αυτήν τα κουτσομπολιά που η ίδια ομολογεί ότι κάνει για τις
άλλες, που «ανδράσι μίσγηται, πριν γ’ αμφάδιον γάμον ελθείν», δηλαδή: «που
δίχως του πατέρα τους τη γνώμη και της μάνας / και πριν ακόμη παντρευτούν με τα
παλικάρια σμίγουν». (Οδ. ζ, 288).
ΠΟΣΕΣ
ΣΗΜΕΡΙΝΕΣ ΚΟΠΕΛΕΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΣΚΕΦΤΟΝΤΑΙ ΕΤΣΙ; ΜΗΠΩΣ ΣΤΑ ΧΡΟΝΙΑ ΤΟΥ ΟΜΗΡΟΥ ΗΤΑΝ
ΠΟΛΥ ΠΙΟ ΗΘΙΚΟΙ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ;
…Ο
γάμος με μια γυναίκα, τη νόμιμη σύζυγο, έπαιζε έναν ξεχωριστό και σημαντικό ρόλο
στη ζωή των Ομηρικών ανθρώπων. Στην απόφαση για ένα γάμο, έστω και
ελεύθερου ανθρώπου, φαίνεται πως παρενέβαιναν και άλλοι παράγοντες, εκτός από
τους συναισθηματικούς, αν υπήρχαν κι αυτοί πιθανόν οικονομικοί, ταξικοί που
είναι το ίδιο. Ο Αχιλλέας περιμένει να τον παντρέψει ο πατέρας
του (Ιλ. I, 393-99): «Γιατί», λέει, «εμένα, αν γυρίσω σπίτι μου, μια φορά ο
Πηλέας έπειτα θα με παντρέψει ο ίδιος… Εκεί που βρισκόμουν ακόμα, πάρα πολύ το
τραβούσε η ψυχή μου να παντρευτώ γυναίκα με στεφάνι. Μια που να μου
ταιριάζει».
ΕΝΩ ΣΗΜΕΡΑ
Ο ΓΑΜΟΣ ΕΓΙΝΕ ΙΔΙΩΤΙΚΗ ΥΠΟΘΕΣΙ. ΠΑΝΤΡΕΥΟΝΤΑΙ ΜΟΝΟΙ ΤΟΥΣ ΚΑΙ ΜΕΤΑ, ΙΣΩΣ ΚΑΝΟΥΝ
ΤΗΝ ΧΑΡΙ ΣΤΟΥΣ ΔΙΚΟΥΣ ΤΟΥΣ, ΝΑ ΠΑΝΕ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑ.
Τη
γυναίκα το στεφάνι του γάμου την καθιστούσε πρόσωπο σοβαρό, που έπρεπε να έχει
ξεχωριστή εκτίμηση. ..«Ο γνωστικός άντρας πρέπει ν’ αγαπάει τη γυναίκα
του, κι αν ακόμα την άρπαξε στον πόλεμο». Η απουσία της γυναίκας
τους τούς κόστιζε πολλαπλώς: «Γιατί κι ένα μόνο μήνα μένοντας κανείς μέσ’ το
πολύκουπο καράβι του μακριά από τη γυναίκα του στενοχωριέται» (Ιλ. Β, 292)….Τέλος
μιαν έντονη επιθυμία ν’ αποκτήσουν γυναίκα, και μάλιστα όμορφη, είχαν και οι
δούλοι (Οδ. ξ, 63). Σπίτι και γυναίκα υπόσχεται ο Οδυσσέας στον Εύμαιο και τον
Φιλοίτιο αν τον βοηθούσαν να ξεκάνει τους Μνηστήρες (Οδ. φ, 213)….(Οδ. ζ, 182): «Γιατί
δεν έχει πιο όμορφο παρ’ όταν με μια γνώμη αγαπημένο αντρόγυνο, φροντίζει για
το σπίτι».
ΣΗΜΕΡΑ
ΕΧΟΥΜΕ ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΜΟ. ΜΕ ΤΙΣ ΠΡΟΓΑΜΙΑΙΕΣ ΚΑΙ ΕΞΩΓΑΜΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΟΙ ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΑΝΗΚΟΥΝ
ΣΕ ΠΟΛΛΟΥΣ…
…στον Όμηρο
δεν αναφέρεται καμία περίπτωση διαζυγίου ή αποπομπής συζύγου…
ΑΥΤΟ ΜΑΣ
ΘΥΜΙΖΕΙ Ο,ΤΙ ΣΥΝΕΒΑΙΝΕ ΣΤΑ ΜΕΡΗ ΤΟΥ ΜΕΓΑΛΟΥ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ 1000 ΧΡΟΝΙΑ ΜΕΤΑ.
… «Άλλο
πιο άπονο θεριό δεν έχει από τη γυναίκα» μας διαβεβαιώνει ο Αγαμέμνων
(Οδ. λ, 426), και ίσως με το δίκιο του. Γι’ αυτό και συμβουλεύει: «Γι’ αυτό
ποτέ σου μη σταθείς καλός πια σε γυναίκα / μήτε να της εμπιστευτείς το μυστικό
που ξέρεις / μόν’ άλλα να της λες, κι άλλα στο νου να κρύβεις». (Οδ. λ, 441-3)
ΣΩΣΤΑ!
… «Με
την Ήρα δεν συγχύζομαι τόσο ούτε θυμώνω, γιατί πάντα συνηθίζει να εναντιώνεται
σ’ ό,τι κι αν πω», καταλήγει απελπισμένος ο Δίας (Ιλ. Ε, 407).
ΥΠΗΡΧΑΝ
ΚΑΙ ΤΟΤΕ ΤΑ ΣΥΖΥΓΙΚΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ!
…Εκτός
των αρετών που αναφέρθηκαν πάρα πάνω, και η παρθενία ήταν ένας
συντελεστικός παράγων στην κοστολόγηση μιας γυναίκας (Ιλ. I, 132). …
…γιατί
είναι καλό να συνευρίσκεται κανείς με γυναίκα που αγαπά. (Ιλ. Ω, 130) …Από την
αποφυγή της παράθεσης τέτοιων λεπτομερειών, μπορούμε να συμπεράνουμε ότι τα
Έπη, στη μορφή τουλάχιστον που τα κληρονομήσαμε, προορίζονταν για συντηρητικό
ακροατήριο.
…Στα
Ομηρικά Έπη αποφεύγουν να θίξουν το θέμα της ομοφυλοφιλίας, κι
αυτό μας επιτρέπει να υποθέσουμε ότι το γνώριζαν, αλλά δεν το ευλογούσαν.
Τάκης
Μαύρος.
Δελτίο Ιστορικών Μελετών Ναυπλίου, τ. 111-114, Μηνιαία έκδοση
Δήμου Ναυπλιέων, 1997.
http://argolikivivliothiki.gr/2010/11/13/%CE%B7-%CE%B5%CF%81%CF%89%CF%84%CE%B9%CE%BA%CE%AE-%CE%B6%CF%89%CE%AE-%CF%83%CF%84%CE%B1-%CF%87%CF%81%CF%8C%CE%BD%CE%B9%CE%B1-%CF%84%CE%BF%CF%85-%CE%BF%CE%BC%CE%AE%CF%81%CE%BF%CF%85/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
ευπρεπως...