Τι χρειάζεται για την Θεία Λειτουργία και την τέλεση Μνημοσύνων (ΠΡΩΤΑ ΕΝΗΜΕΡΩΝΟΥΜΕ ΤΟΝ ΙΕΡΕΑ...) : ένα ζυμωτό πρόσφορο, ένα μπουκάλι λάδι, Νάμα εμφιαλωμένο, λιβάνι, καρβουνάκια , τρία αγνά κεριά.
Πότε τελούνται τα μνημόσυνα ;
(σήμερα, στις ημέρες μας, η Κυριακή ειναι η προτιμότερη ημέρα για την τέλεση του Μνημοσύνου, διότι έρχονται και οι ενορίτες (χωρίς ιδιαίτερη πρόσκληση) και σχωρανε και τον κεκοιμημένο, ενω οι υπόλοιπες ημέρες της εβδομάδος, ακόμα και το Σάββατο, που ειναι αφιερωμένο στους νεκρούς, δεν πρέπει να προτιμουνται, διότι το Μνημόσυνο γίνεται ιδιωτική υπόθεση της οικογένειας και χάνει τον εκκλησιαστικό του χαρακτηρα. ειναι σα να κλείνει η οικογένεια ρεζερβέ ένα μαγαζί, για να κάνει την δουλειά της, καλωντας μόνο όσους θέλει. επίσης, ειναι αντιεκκλησιαστικό να γίνεται μετά το πέρας της Λειτουργίας το Μνημόσυνο, διότι ειναι σα να μη θέλεις να παραβρεθουν και οι υπόλοιποι ενορίτες. αντιεκκλησιαστική συνείδηση φανερώνει και το να μή θέλεις να κάνεις το Μνημόσυνο του δικου σου ανθρώπου μαζί με άλλα τυχόν Μνημόσυνα συνανθρώπων μας και συνενοριτων μας, λες και ειναι ανεπιθύμητοι ή κατώτεροι ή αποκρουστικοί).
Η Εκκλησία μας έχει καθιερώσει να γίνονται μνημόσυνα για τον εκλιπόντα ή την εκλιπούσα σε δύο επετείους. Η πρώτη στις 40 ημέρες και η δεύτερη στην συμπλήρωση ενός έτους από την εκδημία του κεκοιμημένου. Γι αυτό υπάρχουν και οι χαρακτηριστικές ονομασίες που χρησιμοποιεί ο λαός μας «τα σαράντα» και «ο χρόνος». Στην περίπτωση που οι οικείοι του κεκοιμημένου επιθυμούν την τέλεση μνημοσύνου και σε άλλες επετείους (τρίμηνα, εξάμηνα, εννιάμηνα, δίχρονα, τρίχρονα κτλ) αυτό δεν εμποδίζεται από το τυπικό της Εκκλησίας.
επίσης, δεν ειναι υποχρεωτικό το Τρισάγιο στον τάφο μετά το πέρας της Θείας Λειτουργίας και του Μνημοσύνου στο Ναό.
το τρισάγιο το κάνουμε για να τιμήσουμε κάποιον νεκρό αλλά και για να ψάλλουμε για τη σωτηρία της ψυχής του. Επομένως το τρισάγιο μπορεί να γίνει οποιαδήποτε μέρα και στιγμή. Σε πολλές περιπτώσεις ο ύμνος ψάλλεται πάνω από τον τάφο από τον ιερέα και οι συγγενείς βρίσκονται γύρω από αυτόν.
Για το θέμα της ημερομηνίας των μνημοσύνων θα πρέπει να έχουμε υπ΄ όψιν τα εξής :
- Τα μνημόσυνα (40μερα & ετήσια) καθορίζονται με βάση την ημερομηνία που συμπληρώνεται η επέτειος. Επειδή τις περισσότερες φορές τυχαίνει να είναι καθημερινή μέρα της εβδομάδας (Δευτέρα με Παρασκευή) συνηθίζεται το μνημόσυνο να τελείται την Κυριακή πριν τις 40 ημέρες ή τον χρόνο. Εάν όμως για διαφόρους λόγους δεν δύναται να τελεστεί πριν την επέτειο το μνημόσυνο, δεν υπάρχει κανένας εκκλησιαστικός κανόνας που να εμποδίζει την τέλεση του μνημοσύνου μετά τις 40 ημέρες ή το χρόνο. Άλλωστε αυτή η περίπτωση εφαρμόζεται και κατά την Πασχάλιο περίοδο, που λόγω του ό,τι δεν τελούνται μνημόσυνα από το Σάββατο του Λαζάρου μέχρι την Κυριακή του Θωμά, τα 40ήμερα μνημόσυνα τελούνται ακόμα και δέκα ημέρες μετά τα ¨σαράντα¨, όπως και τα ετήσια αρκετές ημέρες μετά την συμπλήρωση του ¨Χρόνου¨.
ούτε σεντ για τέλεση Μνημοσύνου ή Νεκρωσίμου Τρισαγίου: Συνταγή κολλύβων:
https://www.youtube.com/watch?v=s8U29HbQ-ok
Μας ακούν και μας βλέπουν οι νεκροί;:::: https://www.youtube.com/watch?v=xGty3YZGFV0
Δέν θά πρέπει νά ἀφήσουμε ἀσχολίαστο τό κωμικοτραγικό φαινόμενο πού δυστυχῶς ἐπικρατεῖ στούς Ναούς κατά τά ψυχοσάββατα καί πού δέν ταιριάζει καθόλου μέ τό πνεῦμα καί τήν σημασία τοῦ Σαββάτου τῶν ψυχῶν.
Εἶναι παράξενο οἱ νοικοκυρές τῆς ἐποχῆς μας, νά μήν ἒχουν διάθεση νά βράσουν λίγο στάρι, καί νά τό φέρουν στόν Ναό γιά νά τιμήσουν τούς κεκοιμημένους συγγενεῖς τους.
Ἀντί, λοιπόν, κολλύβων, γεμίζει ὁ Ναός μέ πάσης φύσεως πίττες κουλουράκια καί γλυκίσματα. Εἰκόνα ἀπρέπειας πρός τόν Ναό προσβολῆς πρός τήν μνήμη τῶν κεκοιμημένων καί ἀπαξίωσης πρός τήν σημασία καί τόν σεβασμό τοῦ Μυστηρίου.
AΠAPAΔEKTA EΘIMA
Kαλό θά εἶναι νά ἀναφέρουμε καί μερικά ἀπό τά παράξενα καί μή χριστιανικά ἔθιμα πού συμβαίνουν συνήθως στίς Κηδεῖες καί στά Μνημόσυνα, ὥστε νά διαφυλάξουμε τήν πίστη μας, ἀλλά κι ἐμεῖς οἱ ἴδιοι νά μήν ζημιώσουμε πνευματικά.
* Τήν ὥρα πού βγαίνει ὁ νεκρός ἀπό τό σπίτι, σπάζουν στό κατῶφλι τοῦ σπιτιοῦ ἕνα πιάτο. Ἄν τούς ρωτήσουμε γιατί τό κάνουν αὐτό, ἡ ἀπάντησή τους θά εἶναι «γιά νά σπάσει τό κακό». Τό κακό ὅμως δέν φεύγει μέ τό σπάσιμο τοῦ πιάτου, οὔτε θά σταματήσουν οἱ ἄνθρωποι νά πεθαίνουν.
* Ἀπό τήν Ἐκκλησία μας ἀπορρίπτεται καί τό ὑπερβολικό μαυροφόρεμα... Δέν βοηθοῦν τά μαῦρα, ὅταν ἡ ψυχή μας εἶναι μαύρη. Εἶναι ἀνάγκη νά τρέξει, λοιπόν, κανείς στόν ἐξομολόγο, γιά νά βγάλει τά μαῦρα τῆς ψυχῆς του καί νά ὠφελήσει ἔτσι καί τόν νεκρό.
* ...μᾶς πλησιάζουν διάφορα πρόσωπα καί μᾶς προτρέπουν νά ἐπικοινωνήσουμε μέ τόν νεκρό μας μέσῳ τοῦ Μέντιουμ. Προσοχή! Μακρυά ἀπό τό δίχτυ τοῦ Σατανᾶ, πού λέγεται Μέντιουμ. Ἡ ψυχή τοῦ νεκροῦ μας βρίσκεται στά χέρια τοῦ Θεοῦ καί μόνο διά τοῦ Χριστοῦ καί τῆς Ἐκκλησίας ἔχουμε ἐπικοινωνία.
* Δυστυχῶς ἄλλοι πάλι φτάνουν μέχρι τοῦ σημείου γιά πολύ καιρό νά μήν πηγαίνουν στήν Ἐκκλησία λόγω πένθους!!!...
* Τά στεφάνια στίς Κηδεῖες δέν προσφέρουν καμία ὠφέλεια στόν νεκρό...
*Στήν περίπτωση κατά τήν ὁποία ὑπάρχουν περισσότερα τοῦ ἑνός Μνημόσυνα, εἶναι λάθος νά διαβάζονται μετά τήν θεία Λειτουργία ἀνεξάρτητα τό ἕνα ἀπό τό ἄλλο, ἀλλά πρέπει νά διαβάζονται ὅλα μαζί, ἀπό κοινοῦ. (επίσης, δεν ειναι απαραίτητο να γίνονται τα ετήσια μνημόσυνα ακριβως την ημέρα που εκοιμήθη ο άνθρωπος αλλά κατά την κοντινότερη Κυριακή ή εορτή που θα γίνει Θεία Λειτουργία στο Ναό).
ΥΠΑΡΧΕΙ ΚΑΙ ΑΥΤΗ Η ΠΕΡΙΠΤΩΣΙΣ: Τρόμαξε ο κόσμος από τα έξοδα των Μνημοσύνων και μοιράζουν γλυκά για συγχώριο των κεκοιμημένων τους...εν τω μεταξύ τα χρήματα πού δίνουν για τα γλυκά θα τα έδιναν για ένα πιάτο κόλλυβα και θα γινόταν και κανονικό Μνημόσυνο , αφου γίνει συνεννόηση με τον ιερέα, ότι δεν θα δώσουν ούτε σεντ επιπλέον(ούτε στον ιερέα, ούτε στον ψάλτη ούτε στον β'ψάλτη ούτε στο νεωκόρο ούτε στον επίτροπο ούτε στο παγκάρι)...
- Στα Ψυχοσάββατα μπορούμε να παραθέτουμε κόλλυβα είτε στον Εσπερινό της Παρασκευής, είτε στην Θεία Λειτουργία του Σαββάτου, είτε και στα δύο. Πρόκειται περί της ιδίας αξίας, αφού η ίδια ακολουθία διαβάζεται. και ο ιερέας διαβάζει όλα τα ονόματα μόνο την Παρασκευή (και στον Όρθρο)
- Τα ευλογηθέντα κόλλυβα δεν τα σκορπίζουμε στον τάφο, ούτε τα απορρίπτουμε στα σκουπίδια, πράξεις εκκλησιαστικά απαράδεκτες.
Μνημόσυνο- Νεκρώσιμο Τρισάγιο (κατά την τάξι του Οικουμενικου Πατριαρχείου μόνο αυτό): https://docs.google.com/document/d/16x5jxKCxoRuvz5Hw6PdsGD-2CxNiR_LDCiV-Z4Oyf4A/edit?usp=sharing
Μνημόσυνον εκτενές: https://docs.google.com/document/d/1n0_kA5U7GZRN4slKeYeCQby0Z_taNSLb7E7qF9Cmo-o/edit?usp=sharing
πως ψάλλουμε πρακτικά το Μνημόσυνο: https://www.youtube.com/watch?v=QNzthejU36Y&list=PLVSe3KRn8Oacj0Jyh_IsQi239ikxtfMRL&index=4
και εδω: https://www.youtube.com/watch?v=RLyetbEHa9w&list=PLVSe3KRn8Oacj0Jyh_IsQi239ikxtfMRL&index=5
περί Μνημοσύνων: https://apologhtika.blogspot.com/2015/11/1.html
ορισμένοι, όταν δεν τελείται μνημόσυνο με κόλλυβα, πηγαίνουν στην Εκκλησία γλυκά. τα γλυκά μπορούν να μοιραστούν αλλά το νεκρωσιμο Τρισάγιο δεν γίνεται για τα γλυκά ούτε επιτρέπεται να αντικαταστησουν τα κόλλυβα τις υπόλοιπες μέρες του έτους, που κανονικά τελούνται τα μνημόσυνα με κόλλυβα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΣύμφωνα με το Τυπικό και τη διδασκαλία της Εκκλησίας μας απαγορεύεται η τέλεση Μνημοσύνου ή και απλού Τρισάγιου με κόλλυβο από το Σάββατο του Λαζάρου μέχρι και την Κυριακή του Θωμά (χωρίς κόλλυβα επιτρέπεται το απλό νεκρώσιμοΤρισάγιο όλες τις μέρες του έτους(«Μετά πνευμάτων δικαίων...» κ.λπ.).
ΑπάντησηΔιαγραφήΣχόλιο:
γι'αυτό σ'αυτές τις ημέρες "καθιερώθηκε" να φέρνουν μέλι (σύμβολο της Αφροδίτης) και γλυκά και να ζητουν να διαβαστουν. "αφου απαγορεύονται τα κόλλυβα, θα κάνουμε με γλυκά το Νεκρώσιμο Τρισάγιο για τους αποθαμένους μας" λένε από μέσα τους (και απ'έξω τους). δηλαδή, η εξαίρεση να γίνει κανόνας. θέλουν να αντικαταστήσουν τα κόλλυβα με γλυκά καθ' όλην την διάρκεια του έτους!!!
γι'αυτό, όσοι έχουν κάτι τέτοιο στο νου τους, να ξέρουν ότι Νεκρώσιμο Τρισάγιο μπορουμε να κάνουμε αλλά χωρίς κόλλυβα και τα γλυκά θα ειναι έξω στο παγκάρι, όχι κοντά στον Σολέα.
το ιερόν μνημόσυνον το κάνει ο ιερέας. ειναι πλεονασμός να γράψεις "ιερατικόν".
ΑπάντησηΔιαγραφήκαι αν ειναι πολλοί ιερεις στην τέλεση του ιερου μνημοσύνου, θα πουμε "πολυιερατικόν";
ιερατικό ειναι το μνημόσυνο, όταν ο τεθνεώς ητο ιερεύς.
εάν το τελέσει αρχιερέας, γράφουμε "θα τελεστη υπό του Σεβασμιωτάτου..."
στην Αθήνα ισχύουν αυτά: Μόνον σε περίπτωση αρχιερέα γράφουν
ΑπάντησηΔιαγραφήΑΡΧΙΕΡΑΤΙΚΟΝ ΜΝΗΜΟΣΥΝΟΝ
Και στον ιερέα γράφουμε
(ΕΤΗΣΙΟΝ ή 4ΟΝΘΗΜΕΡΟΝ ) ΜΝΗΜΟΣΥΝΟΝ
ΙΕΡΕΩΣ... Ή
ΠΡΕΣΒΥΤΕΡΟΥ... Ἠ
ΠΡΩΤΟΠΕΡΕΣΒΥΤΕΡΟΥ...
επιθετικός προσδιορισμός. προσδιορισμός που λειτουργεί ως επίθετο και προσδίδει σε ένα ουσιαστικό μια μόνιμη, σταθερή ιδιότητα.
ΑπάντησηΔιαγραφήπ.χ. ιερό μνημόσυνο, πολιτικό μνημόσυνο, λογοτεχνικό μνημόσυνο.
αν πουμε "ιερατικό" μνημόσυνο και όχι "ιερό", σημαίνει πως ο κεκοιμημένος ειναι πάντοτε ιερέας.
αυτός που τελει το μνημόσυνο ειναι πάντοτε ιερέας ή αρχιερέας αλλά το μνημόσυνο γίνεται για τον κεκοιμημένο.
και μία ερμηνεία για το "ιερατικό" μνημόσυνο: για να δηλωθει ότι η ταρίφα θα ειναι μικρή, ενω αν το τελέσει αρχιερέας, θα αυξηθει...
Τρόμαξε ο κόσμος από τα έξοδα των Μνημοσύνων και μοιράζουν γλυκά για συγχώριο των κεκοιμημενων τους...εν τω μεταξύ τα χρήματά πού δίνουν για τα γλυκά θα τα έδιναν για ένα πιάτο κόλλυβα και θα γινόταν και κανονικό Μνημόσυνο , αφου γίνει συνεννόηση με τον ιερέα, ότι δεν θα δώσουν ούτε σεντ επιπλέον...
ΑπάντησηΔιαγραφήΔιαβάζουμε άρθρο της Ιερας Μητροπόλεως Πάφου : https://impaphou.org/peri-kollyvon-se-mnimosyna-kai-eortes-agion/
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο τελευταίο διάστημα παρατηρείται μια εσφαλμένη πρακτική στους Ιερούς Ναούς, και έχει να κάνει με την προσκόμιση κολλύβων μέσα σε πλαστικά σκεύη μίας χρήσης. Ως γνωστόν, η συνήθεια αυτή έχει προκύψει κατά το διάστημα του κορονοϊού, ένεκα της φοβίας των πιστών, μήπως μολυνθούν από τα κόλλυβα, όταν αυτά προσφέρονται μέσα από δίσκο.
Σχόλιο: πολύ σωστά τα λέει ο Άγιος Πάφου. ο κορωνα ιός έβγαλε πολλά στη φόρα. ένα από αυτά ειναι και η μικροβιοφοβία. αλλά ως Χριστιανοί ειναι ντροπή να συνεχίζουμε το παραμύθι των σατανιστων και αντίχριστων (πλέον) κυβερνώντων της χώρας μας και όλου πλανήτη. δηλαδή, αν πάρεις τα κόλλυβα τοποθετημένα σε ποτηράκι εξ αρχης και όχι σε ποτηράκι ή σακουλάκι μέσα από τον δίσκο δεν κινδυνεύεις από κορώνα ιό, ενω αν πάρεις τα κόλλυβα με κουταλάκι, ακόμα και με τα χέρια σου (που θα σου βάλουν ή σε χαρτοπετσέτα) μέσα από τον δίσκο, κινδυνεύεις; το χάσαμε τελείως...
ο Μητροπολίτης Πάφου, Τυχικός, ειναι Ορθόδοξος Χριστιανός. καλά κάνει και δεν θέλει την "κάρα" του αποστόλου Παύλου από τους παπικούς. καλά τα λέει και για τα αναψυκτικά (παλιά και οι κομμουνιστές μιλουσαν εναντίον της κόκα κόλα από την σκοπιά τους). καλά τα λέει για το ότι πρέπει να προσέχουμε τί τρωμε και από ποιούς...κάτι ξέρει ως πνευματικός.