Δευτέρα 2 Νοεμβρίου 2015

Μνημόσυνο

Τι χρειάζεται για την Θεία Λειτουργία και την τέλεση Μνημοσύνων (ΠΡΩΤΑ ΕΝΗΜΕΡΩΝΟΥΜΕ ΤΟΝ ΙΕΡΕΑ...) : ένα ζυμωτό πρόσφορο, ένα μπουκάλι λάδι, Νάμα εμφιαλωμένο, λιβάνι, καρβουνάκια , τρία αγνά κεριά.

Πότε τελούνται τα μνημόσυνα ; 

 (σήμερα, στις ημέρες μας, η Κυριακή ειναι η προτιμότερη ημέρα για την τέλεση του Μνημοσύνου, διότι έρχονται και οι ενορίτες (χωρίς ιδιαίτερη πρόσκληση) και σχωρανε και τον κεκοιμημένο, ενω οι υπόλοιπες ημέρες της εβδομάδος, ακόμα και το Σάββατο, που ειναι αφιερωμένο στους νεκρούς, δεν πρέπει να προτιμουνται, διότι το Μνημόσυνο γίνεται ιδιωτική υπόθεση της οικογένειας και χάνει τον εκκλησιαστικό του χαρακτηρα. ειναι σα να κλείνει η οικογένεια ρεζερβέ ένα μαγαζί, για να κάνει την δουλειά της, καλωντας μόνο όσους θέλει. επίσης, ειναι αντιεκκλησιαστικό να γίνεται μετά το πέρας της Λειτουργίας το Μνημόσυνο, διότι ειναι σα να μη θέλεις να παραβρεθουν και οι υπόλοιποι ενορίτες. αντιεκκλησιαστική συνείδηση φανερώνει και το να μή θέλεις να κάνεις το Μνημόσυνο του δικου σου ανθρώπου μαζί με άλλα τυχόν Μνημόσυνα συνανθρώπων μας και συνενοριτων μας, λες και ειναι ανεπιθύμητοι ή κατώτεροι ή αποκρουστικοί).

Η Εκκλησία μας έχει καθιερώσει να γίνονται μνημόσυνα για τον εκλιπόντα ή την εκλιπούσα σε δύο επετείους. Η πρώτη στις 40 ημέρες και η δεύτερη στην συμπλήρωση ενός έτους από την εκδημία του κεκοιμημένου. Γι αυτό υπάρχουν και οι χαρακτηριστικές ονομασίες που χρησιμοποιεί ο λαός μας «τα σαράντα»  και «ο χρόνος». Στην περίπτωση που οι οικείοι του κεκοιμημένου επιθυμούν την τέλεση μνημοσύνου και σε άλλες επετείους (τρίμηνα, εξάμηνα, εννιάμηνα, δίχρονα, τρίχρονα κτλ) αυτό δεν εμποδίζεται από το τυπικό της Εκκλησίας.

επίσης, δεν ειναι υποχρεωτικό το Τρισάγιο στον τάφο μετά το πέρας της Θείας Λειτουργίας και του Μνημοσύνου στο Ναό.  

το τρισάγιο το κάνουμε για να τιμήσουμε κάποιον νεκρό αλλά και για να ψάλλουμε για τη σωτηρία της ψυχής του. Επομένως το τρισάγιο μπορεί να γίνει οποιαδήποτε μέρα και στιγμή. Σε πολλές περιπτώσεις ο ύμνος ψάλλεται πάνω από τον τάφο από τον ιερέα και οι συγγενείς βρίσκονται γύρω από αυτόν.

Για το θέμα της ημερομηνίας των μνημοσύνων θα πρέπει να έχουμε υπ΄ όψιν τα εξής :

  • Τα μνημόσυνα (40μερα & ετήσια) καθορίζονται με βάση την ημερομηνία που συμπληρώνεται η επέτειος. Επειδή τις περισσότερες φορές τυχαίνει να είναι καθημερινή μέρα της εβδομάδας (Δευτέρα με Παρασκευή) συνηθίζεται το μνημόσυνο να τελείται την Κυριακή πριν τις 40 ημέρες ή τον χρόνο. Εάν όμως για διαφόρους λόγους δεν δύναται να τελεστεί πριν την επέτειο το μνημόσυνο, δεν υπάρχει κανένας εκκλησιαστικός κανόνας που να εμποδίζει την τέλεση του μνημοσύνου μετά τις 40 ημέρες ή το χρόνο. Άλλωστε αυτή η περίπτωση εφαρμόζεται και κατά την Πασχάλιο περίοδο, που λόγω του ό,τι δεν τελούνται μνημόσυνα από το Σάββατο του Λαζάρου μέχρι την Κυριακή του Θωμά, τα 40ήμερα μνημόσυνα τελούνται ακόμα και δέκα ημέρες μετά τα ¨σαράντα¨, όπως και τα ετήσια αρκετές ημέρες μετά την συμπλήρωση του ¨Χρόνου¨.

Συνταγή κολλύβων:

https://www.youtube.com/watch?v=xGty3YZGFV0

    ΣΥΜΠΛΗΡΩΝΟΥΜΕ ΤΑ ΠΕΡΙ ΜΝΗΜΟΣΥΝΟΥ ΜΕ ΤΑ ΕΞΗΣ:
 Η Εκκλησία μας έχει καθιερώσει να γίνονται μνημόσυνα για τον εκλιπόντα ή την εκλιπούσα σε δύο επετείους. Η πρώτη στις 40 ημέρες και η δεύτερη στην συμπλήρωση ενός έτους από την εκδημία του κεκοιμημένου. Γι αυτό υπάρχουν και οι χαρακτηριστικές ονομασίες που χρησιμοποιεί ο λαός μας «τα σαράντα»  και «ο χρόνος». 
    τα τριήμερα, εννιάμερα, τρίμηνα, εξάμηνα, εννιάμηνα μπορουν να γίνουν με απλό νεκρώσιμο Τρισάγιο και με λίγο βρασμένο σιτάρι, (δηλαδή κόλλυβα). αν θέλουμε προσθέτουμε ζάχαρη, σταφίδες, καρύδια κλπ.. και μόνο το βρασμένο σιτάρι, χωρίς καμία προσθήκη, ειναι κόλλυβο και οι ψυχές των κεκοιμημένων μας αναπαύονται και δεν ξοδεύουμε ούτε σεντ...(χωρίς κόλλυβα νεκρώσιμο Τρισάγιο γίνεται όλες τις μέρες του έτους μετά το τέλος της Θείας Λειτουργίας ή στον τάφο).
    Στα Μνημόσυνα, ενώ με το βράσιμο λίγου σιταριού η "δουλειά γίνεται", ο κεκοιμημένος αναπαύεται,  ορισμένοι θέλουν να καταργήσουν τα κόλλυβα και την θέση του Μνημοσύνου να την πάρει το τσάι πάρτι...εάν αυτό δεν είναι περιφρόνηση της Εκκλησίας, τι ειναι; εάν δεν είναι και προσβολή των νεκρῶν,  τι ειναι; ;;;

Όταν κάνουμε νεκρώσιμο Τρισάγιο χωρίς κόλλυβα, τα γλυκά θα ειναι έξω στο παγκάρι, όχι κοντά στον Σολέα.

"η οικονομική προσφορά των οικείων στους ενοριακούς ναούς για τα μνημόσυνα (όπως και στα άλλα Μυστήρια) είναι εντελώς προαιρετική και σε καμία περίπτωση δεν δικαιολογείται η απαίτηση και είσπραξη συγκεκριμένου ποσού εκ μέρους των εκπροσώπων του ναού"...

 Μετά το πέρας της τελετής του μνημοσύνου ακολουθεί το μοίρασμα κολλύβων στους συμμετέχοντες (όπως και στην κηδεία). Τα κόλλυβα ή "στερνά" είναι ένα γλύκισμα με κύρια συστατικά βρασμένο σιτάρι, σταφίδες και άλλα "ηδύσματα" καθώς και ζάχαρη. Αυτά λέγονται και "συγχώρια", επειδή καθένας που λαμβάνει για να φάει εύχεται τη συγχώρεση του νεκρού από τον Θεό με τη φράση "Θεός συγχωρέστον".

Σύμφωνα με το Τυπικό και τη διδασκαλία της Εκκλησίας μας απαγορεύεται η τέλεση Μνημοσύνου ή και απλού Τρισάγιου με κόλλυβο από το Σάββατο του Λαζάρου μέχρι και την Κυριακή του Θωμά (χωρίς κόλλυβα επιτρέπεται το απλό νεκρώσιμοΤρισάγιο όλες τις μέρες του έτους(«Μετά πνευμάτων δικαίων...» κ.λπ.)..
Ακόμα αποφεύγεται να τελείται Μνημόσυνο σε όλη τη διάρκεια του Δωδεκαημέρου, δηλαδή από την εορτή των Χριστουγέννων μέχρι και των Θεοφανείων.
Επίσης είναι ορθό να μην τελούνται Μνημόσυνα με κόλλυβο κατά τις μεγάλες Δεσποτικές εορτές.
Αναλυτικότερα:Την εορτή της Περιτομής του Κυρίου (1 Ιανουαρίου).Την εορτή των Θεοφανείων (6 Ιανουαρίου) ούτε την παραμονή.Την εορτή της Υπαπαντής (2 Φεβρουαρίου).Την εορτή του Ευαγγελισμού (25 Μαρτίου).Την εορτή της Πεντηκοστής.Την εορτή της Μεταμορφωσεως (6 Αυγούστου).Την εορτή της Υψώσεως Του Τιμίου Σταυρού (14 Σεπτεμβρίου).Την εορτή των Χριστουγέννων (25 Δεκεμβρίου) ούτε την παραμονή.Την Κυριακή της Σταυροπροσκυνήσεως.
Κατά τις πιο κάτω Δεσποτικές και Θεομητορικές εορτές:Της Μεσοπεντηκοστής, Της Αναλήψεως, Του Αγίου Πνεύματος, Της Κοιμήσεως της Θεοτόκου.Του Γενεθλίου της Θεοτόκου.Των Εισοδίων της Θεοτόκου,Την ημέρα που πανηγυρίζει ο ναός. 
 
    Σε όλες τις παραπάνω περιπτώσεις επιτρέπεται να τελεστεί Τρισάγιο στον Ιερό Ναό ή στον τάφο του κεκοιμημένου, χωρίς κόλλυβο(«Μετά πνευμάτων δικαίων...» κ.λπ.).
Στα Μνημόσυνα, όταν γίνονται Κυριακή, δεν ψάλλονται Ευλογητάρια, αλλ’ ούτε και τα νεκρώσιμα: Μνήσθητι, Κύριε και Μετά των Αγίων
Πού τελούνται τα μνημόσυνα
Ο μοναδικός χώρος τέλεσης του μνημοσύνου είναι ο Ορθόδοξος Ναός. Επί του τάφου μόνο «Τρισάγιο» δύναται να ψαλλεί.
Λάθη και παρανοήσεις!:::

Αντί κολλύβων να προσφέρουμε κουλουράκια και άλλα γλυκίσματα (εάν δεν γίνει Μνημόσυνο, ας προσφέρουν γλυκά αλλά να μην θέλουν Μνημόσυνο με γλυκά και όχι με κόλλυβα).
Αντί να κάνουμε σεμνά και ταπεινά φιλανθρωπία, να διαφημιζόμαστε μέσα από δωρεές σε ιδρύματα και σωματεία χωρίς ίχνος ταπείνωσης.
Να μεταλαμβάνουμε απροετοίμαστοι για την ψυχή του κεκοιμημένου. Η θεία μετάληψη αφορά στην ψυχή μας και μόνο και θα πρέπει να είμαστε πάντα καταλλήλως προετοιμασμένοι.
Να πετάμε τα χρήματά μας σε κακόγουστους και ογκώδεις στολισμούς νομίζοντας ότι τιμούμε τον κεκοιμημένο μας. Προτιμότερη είναι η ελεημοσύνη.
Να αγοράζουμε έτοιμα πρόσφορα και κόλλυβα από φούρνους και ζαχαροπλαστεία. Τα πιο «κακο – φτιαγμένα» πρόσφορα και κόλλυβα από εμάς που τα κάναμε προσεκτικά και με προσευχή είναι καλύτερα από τα πιο «καλο – φτιαγμένα» έτοιμα.
Να σπάμε πιατάκια, να βάζουμε ποτήρια με νερό για να «ξεδιψά» η ψυχή (και άλλα ειδωλολατρικά έθιμα) .
Να προσφέρουμε τα κόλλυβα κ.λπ. μόνο στους «δικούς» μας και όχι σε όλους όσοι συμμετείχαν στην θεία λειτουργία που τελέστηκε το μνημόσυνο.
Πολλοί σκέφτονται ότι μόνο οι ελεημοσύνες και οι αγαθοεργίες αρκούν ενώ τα υπόλοιπα είναι περιττά. Λάθος μέγα διότι η προσευχή και η θεία χάρις δεν αντικαθίστανται από καλές πράξεις, αλλά πηγάζει από την λατρεία μας στον Θεό και μέσα από την σχέση που δημιουργούμε μαζί Του.
Να επαναπαυόμαστε μόνο στα μνημόσυνα και τις υπόλοιπες ημέρες να ξεχνούμε την μνημόνευση των κεκοιμημένων ή να αποφεύγουμε τα κοιμητήρια για «ψυχολογικούς» λόγους, ξεχνώντας την πνευματική ωφέλεια που μπορούμε να αποκομίσουμε από αυτά.

Δέν θά πρέπει νά ἀφήσουμε ἀσχολίαστο τό κωμικοτραγικό φαινόμενο πού δυστυχῶς ἐπικρατεῖ στούς Ναούς κατά τά ψυχοσάββατα καί πού δέν ταιριάζει καθόλου μέ τό πνεῦμα καί τήν σημασία τοῦ Σαββάτου τῶν ψυχῶν.
Εἶναι παράξενο οἱ νοικοκυρές τῆς ἐποχῆς μας, νά μήν ἒχουν διάθεση νά βράσουν λίγο στάρι, καί νά τό φέρουν στόν Ναό γιά νά τιμήσουν τούς κεκοιμημένους συγγενεῖς τους.
Ἀντί, λοιπόν, κολλύβων, γεμίζει ὁ Ναός μέ πάσης φύσεως πίττες κουλουράκια  καί γλυκίσματα. Εἰκόνα ἀπρέπειας πρός τόν Ναό προσβολῆς πρός τήν μνήμη τῶν κεκοιμημένων καί ἀπαξίωσης  πρός τήν σημασία καί τόν σεβασμό τοῦ Μυστηρίου.

AΠAPAΔEKTA EΘIMA

Kαλό θά εἶναι νά ἀναφέρουμε καί μερικά ἀπό τά παράξενα καί μή χριστιανικά ἔθιμα πού συμβαίνουν συνήθως στίς Κηδεῖες καί στά Μνημόσυνα, ὥστε νά διαφυλάξουμε τήν πίστη μας, ἀλλά κι ἐμεῖς οἱ ἴδιοι νά μήν ζημιώσουμε πνευματικά.
* Τήν ὥρα πού βγαίνει ὁ νεκρός ἀπό τό σπίτι, σπάζουν στό κατῶφλι τοῦ σπιτιοῦ ἕνα πιάτο. Ἄν τούς ρωτήσουμε γιατί τό κάνουν αὐτό, ἡ ἀπάντησή τους θά εἶναι «γιά νά σπάσει τό κακό». Τό κακό ὅμως δέν φεύγει μέ τό σπάσιμο τοῦ πιάτου, οὔτε θά σταματήσουν οἱ ἄνθρωποι νά πεθαίνουν.
* Ἀπό τήν Ἐκκλησία μας ἀπορρίπτεται καί τό ὑπερβολικό μαυροφόρεμα... Δέν βοηθοῦν τά μαῦρα, ὅταν ἡ ψυχή μας εἶναι μαύρη. Εἶναι ἀνάγκη νά τρέξει, λοιπόν, κανείς στόν ἐξομολόγο, γιά νά βγάλει τά μαῦρα τῆς ψυχῆς του καί νά ὠφελήσει ἔτσι καί τόν νεκρό.
* ...μᾶς πλησιάζουν διάφορα πρόσωπα καί μᾶς προτρέπουν νά ἐπικοινωνήσουμε μέ τόν νεκρό μας μέσῳ τοῦ Μέντιουμ. Προσοχή! Μακρυά ἀπό τό δίχτυ τοῦ Σατανᾶ, πού λέγεται Μέντιουμ. Ἡ ψυχή τοῦ νεκροῦ μας βρίσκεται στά χέρια τοῦ Θεοῦ καί μόνο διά τοῦ Χριστοῦ καί τῆς Ἐκκλησίας ἔχουμε ἐπικοινωνία.
* Δυστυχῶς ἄλλοι πάλι φτάνουν μέχρι τοῦ σημείου γιά πολύ καιρό νά μήν πηγαίνουν στήν Ἐκκλησία λόγω πένθους!!!...
Τά στεφάνια στίς Κηδεῖες δέν προσφέρουν καμία ὠφέλεια στόν νεκρό...
*Στήν  περίπτωση κατά τήν ὁποία ὑπάρχουν  περισσότερα τοῦ ἑνός Μνημόσυνα, εἶναι λάθος νά διαβάζονται μετά τήν θεία Λειτουργία  ἀνεξάρτητα  τό ἕνα ἀπό τό ἄλλο, ἀλλά πρέπει νά διαβάζονται ὅλα μαζί, ἀπό κοινοῦ. (επίσης, δεν ειναι απαραίτητο να γίνονται τα ετήσια μνημόσυνα ακριβως την ημέρα που εκοιμήθη ο άνθρωπος αλλά κατά την κοντινότερη Κυριακή ή εορτή που θα γίνει Θεία Λειτουργία στο Ναό).

ΥΠΑΡΧΕΙ ΚΑΙ ΑΥΤΗ Η ΠΕΡΙΠΤΩΣΙΣ: Τρόμαξε ο κόσμος από τα έξοδα των Μνημοσύνων και μοιράζουν γλυκά για συγχώριο των κεκοιμημένων τους...εν τω μεταξύ τα χρήματα πού δίνουν για τα γλυκά θα τα έδιναν για ένα πιάτο κόλλυβα και θα γινόταν και κανονικό Μνημόσυνο , αφου γίνει συνεννόηση με τον ιερέα, ότι δεν θα δώσουν ούτε σεντ επιπλέον(ούτε στον ιερέα, ούτε στον ψάλτη ούτε στον β'ψάλτη ούτε στο νεωκόρο ούτε στον επίτροπο ούτε στο παγκάρι)...

7 σχόλια:

  1. ορισμένοι, όταν δεν τελείται μνημόσυνο με κόλλυβα, πηγαίνουν στην Εκκλησία γλυκά. τα γλυκά μπορούν να μοιραστούν αλλά το νεκρωσιμο Τρισάγιο δεν γίνεται για τα γλυκά ούτε επιτρέπεται να αντικαταστησουν τα κόλλυβα τις υπόλοιπες μέρες του έτους, που κανονικά τελούνται τα μνημόσυνα με κόλλυβα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Σύμφωνα με το Τυπικό και τη διδασκαλία της Εκκλησίας μας απαγορεύεται η τέλεση Μνημοσύνου ή και απλού Τρισάγιου με κόλλυβο από το Σάββατο του Λαζάρου μέχρι και την Κυριακή του Θωμά (χωρίς κόλλυβα επιτρέπεται το απλό νεκρώσιμοΤρισάγιο όλες τις μέρες του έτους(«Μετά πνευμάτων δικαίων...» κ.λπ.).
    Σχόλιο:
    γι'αυτό σ'αυτές τις ημέρες "καθιερώθηκε" να φέρνουν μέλι (σύμβολο της Αφροδίτης) και γλυκά και να ζητουν να διαβαστουν. "αφου απαγορεύονται τα κόλλυβα, θα κάνουμε με γλυκά το Νεκρώσιμο Τρισάγιο για τους αποθαμένους μας" λένε από μέσα τους (και απ'έξω τους). δηλαδή, η εξαίρεση να γίνει κανόνας. θέλουν να αντικαταστήσουν τα κόλλυβα με γλυκά καθ' όλην την διάρκεια του έτους!!!
    γι'αυτό, όσοι έχουν κάτι τέτοιο στο νου τους, να ξέρουν ότι Νεκρώσιμο Τρισάγιο μπορουμε να κάνουμε αλλά χωρίς κόλλυβα και τα γλυκά θα ειναι έξω στο παγκάρι, όχι κοντά στον Σολέα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. το ιερόν μνημόσυνον το κάνει ο ιερέας. ειναι πλεονασμός να γράψεις "ιερατικόν".
    και αν ειναι πολλοί ιερεις στην τέλεση του ιερου μνημοσύνου, θα πουμε "πολυιερατικόν";
    ιερατικό ειναι το μνημόσυνο, όταν ο τεθνεώς ητο ιερεύς.
    εάν το τελέσει αρχιερέας, γράφουμε "θα τελεστη υπό του Σεβασμιωτάτου..."

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. στην Αθήνα ισχύουν αυτά: Μόνον σε περίπτωση αρχιερέα γράφουν
    ΑΡΧΙΕΡΑΤΙΚΟΝ ΜΝΗΜΟΣΥΝΟΝ
    Και στον ιερέα γράφουμε
    (ΕΤΗΣΙΟΝ ή 4ΟΝΘΗΜΕΡΟΝ ) ΜΝΗΜΟΣΥΝΟΝ
    ΙΕΡΕΩΣ... Ή
    ΠΡΕΣΒΥΤΕΡΟΥ... Ἠ
    ΠΡΩΤΟΠΕΡΕΣΒΥΤΕΡΟΥ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. επιθετικός προσδιορισμός. προσδιορισμός που λειτουργεί ως επίθετο και προσδίδει σε ένα ουσιαστικό μια μόνιμη, σταθερή ιδιότητα.
    π.χ. ιερό μνημόσυνο, πολιτικό μνημόσυνο, λογοτεχνικό μνημόσυνο.
    αν πουμε "ιερατικό" μνημόσυνο και όχι "ιερό", σημαίνει πως ο κεκοιμημένος ειναι πάντοτε ιερέας.
    αυτός που τελει το μνημόσυνο ειναι πάντοτε ιερέας ή αρχιερέας αλλά το μνημόσυνο γίνεται για τον κεκοιμημένο.
    και μία ερμηνεία για το "ιερατικό" μνημόσυνο: για να δηλωθει ότι η ταρίφα θα ειναι μικρή, ενω αν το τελέσει αρχιερέας, θα αυξηθει...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Τρόμαξε ο κόσμος από τα έξοδα των Μνημοσύνων και μοιράζουν γλυκά για συγχώριο των κεκοιμημενων τους...εν τω μεταξύ τα χρήματά πού δίνουν για τα γλυκά θα τα έδιναν για ένα πιάτο κόλλυβα και θα γινόταν και κανονικό Μνημόσυνο , αφου γίνει συνεννόηση με τον ιερέα, ότι δεν θα δώσουν ούτε σεντ επιπλέον...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Διαβάζουμε άρθρο της Ιερας Μητροπόλεως Πάφου : https://impaphou.org/peri-kollyvon-se-mnimosyna-kai-eortes-agion/

    Το τελευταίο διάστημα παρατηρείται μια εσφαλμένη πρακτική στους Ιερούς Ναούς, και έχει να κάνει με την προσκόμιση κολλύβων μέσα σε πλαστικά σκεύη μίας χρήσης. Ως γνωστόν, η συνήθεια αυτή έχει προκύψει κατά το διάστημα του κορονοϊού, ένεκα της φοβίας των πιστών, μήπως μολυνθούν από τα κόλλυβα, όταν αυτά προσφέρονται μέσα από δίσκο.
    Σχόλιο: πολύ σωστά τα λέει ο Άγιος Πάφου. ο κορωνα ιός έβγαλε πολλά στη φόρα. ένα από αυτά ειναι και η μικροβιοφοβία. αλλά ως Χριστιανοί ειναι ντροπή να συνεχίζουμε το παραμύθι των σατανιστων και αντίχριστων (πλέον) κυβερνώντων της χώρας μας και όλου πλανήτη. δηλαδή, αν πάρεις τα κόλλυβα τοποθετημένα σε ποτηράκι εξ αρχης και όχι σε ποτηράκι ή σακουλάκι μέσα από τον δίσκο δεν κινδυνεύεις από κορώνα ιό, ενω αν πάρεις τα κόλλυβα με κουταλάκι, ακόμα και με τα χέρια σου (που θα σου βάλουν ή σε χαρτοπετσέτα) μέσα από τον δίσκο, κινδυνεύεις; το χάσαμε τελείως...
    ο Μητροπολίτης Πάφου, Τυχικός, ειναι Ορθόδοξος Χριστιανός. καλά κάνει και δεν θέλει την "κάρα" του αποστόλου Παύλου από τους παπικούς. καλά τα λέει και για τα αναψυκτικά (παλιά και οι κομμουνιστές μιλουσαν εναντίον της κόκα κόλα από την σκοπιά τους). καλά τα λέει για το ότι πρέπει να προσέχουμε τί τρωμε και από ποιούς...κάτι ξέρει ως πνευματικός.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

ευπρεπως...