Η Εκκλησία μας έχει καθιερώσει να γίνονται μνημόσυνα για τον εκλιπόντα ή την εκλιπούσα σε δύο επετείους. Η πρώτη στις 40 ημέρες και η δεύτερη στην συμπλήρωση ενός έτους από την εκδημία του κεκοιμημένου. Γι αυτό υπάρχουν και οι χαρακτηριστικές ονομασίες που χρησιμοποιεί ο λαός μας «τα σαράντα» και «ο χρόνος». Στην περίπτωση που οι οικείοι του κεκοιμημένου επιθυμούν την τέλεση μνημοσύνου και σε άλλες επετείους (τρίμηνα, εξάμηνα, εννιάμηνα, δίχρονα, τρίχρονα κτλ) αυτό δεν εμποδίζεται από το τυπικό της Εκκλησίας.
οἱ συγγενεῖς προσάγουν κόλλυβα εἴτε στόν Ναό, εἴτε στόν τάφο τοῦ κεκοιμημένου ὥστε νά
τελεσθεῖ Τρισάγιο (στά τριήμερα, ἐννιάμερα, τρίμηνα, ἑξάμηνα, ἐννιάμηνα καί τρίχρονα)
ἤ
Μνημόσυνο (στά σαράντα ἤ τόν χρόνο) ὑπέρ ἀναπαύσεώς του κατά τήν τέλεση Θείας Λειτουργίας.
Ὅταν τελεῖται Μνημόσυνο ὑποχρεωτικά πρέπει νά ὑπάρχει καί κόλλυβο, ἐνῶ στό Τρισάγιο εἶναι προαιρετικό. τα τριήμερα, εννιάμερα, τρίμηνα, εξάμηνα, εννιάμηνα μπορουν να γίνουν με απλό νεκρώσιμο Τρισάγιο και με λίγο βρασμένο σιτάρι, (δηλαδή κόλλυβα). (χωρίς κόλλυβα νεκρώσιμο Τρισάγιο γίνεται όλες τις μέρες του έτους μετά το τέλος της Θείας Λειτουργίας ή στον τάφο).
Πότε τελούνται τα μνημόσυνα ;
σήμερα, στις ημέρες μας, η Κυριακή ειναι η προτιμότερη ημέρα για την τέλεση του Μνημοσύνου, διότι έρχονται και οι ενορίτες (χωρίς ιδιαίτερη πρόσκληση) και σχωρανε και τον κεκοιμημένο, ενω οι υπόλοιπες ημέρες της εβδομάδος, ακόμα και το Σάββατο, που ειναι αφιερωμένο στους νεκρούς, δεν πρέπει να προτιμουνται, διότι το Μνημόσυνο γίνεται ιδιωτική υπόθεση της οικογένειας και χάνει τον εκκλησιαστικό του χαρακτηρα. ειναι σα να κλείνει η οικογένεια ρεζερβέ ένα μαγαζί, για να κάνει την δουλειά της, καλωντας μόνο όσους θέλει. επίσης, ειναι αντιεκκλησιαστικό να γίνεται μετά το πέρας της Λειτουργίας το Μνημόσυνο, διότι ειναι σα να μη θέλεις να παραβρεθουν και οι υπόλοιποι ενορίτες. αντιεκκλησιαστική συνείδηση φανερώνει και το να μή θέλεις να κάνεις το Μνημόσυνο του δικου σου ανθρώπου μαζί με άλλα τυχόν Μνημόσυνα συνανθρώπων μας και συνενοριτων μας, λες και ειναι ανεπιθύμητοι ή κατώτεροι ή αποκρουστικοί. επίσης, κάποιες εορτές του έτους, που συγκεντρώνονται πιστοί, μεσοβδόμαδα ενδείκνυνται και για την τέλεση Μνημοσύνου, π.χ. 21-5, 24-6, 29-6, 30-6, 20-7, 26-7, 27-7, 29-8, 8-11, 9-11, 6-12,-εφόσον δεν πανηγυρίζει ο Ναός-. δηλαδή, γιατί να γίνει Θεία Λειτουργία, π.χ. στις 20 Μαΐου, για ένα Μνημόσυνο ενω θα μπορουσε να γίνει την επομένη, με αφορμή και την εορτή κάποιου γνωστου αγίου; (μ’ ένα σμπάρο δυο τρυγόνια).
επίσης, δεν ειναι υποχρεωτικό το Τρισάγιο στον τάφο μετά το πέρας της Θείας Λειτουργίας και του Μνημοσύνου στο Ναό. το τρισάγιο το κάνουμε για να τιμήσουμε κάποιον νεκρό αλλά και για να ψάλλουμε για τη σωτηρία της ψυχής του. Επομένως το τρισάγιο μπορεί να γίνει οποιαδήποτε μέρα. Σε πολλές περιπτώσεις ο ύμνος ψάλλεται πάνω από τον τάφο από τον ιερέα και οι συγγενείς βρίσκονται γύρω από αυτόν.
Συνταγή κολλύβων:
https://www.youtube.com/watch?v=s8U29HbQ-ok
πόσα χρήματα κοστίζουν τα γλυκά, οι χυμοί κλπ. (που μοιράζουν ορισμένοι αντί κολλύβων) και πόσο ένα πιάτο κόλλυβα;
Τη μεγαλύτερη ωφέλεια, πάντως, στους νεκρούς την προξενεί η τέλεση της Θείας Ευχαριστίας στη μνήμη τους, γιατί τότε, με τις μερίδες τους στο άγιο δισκάριο, «ενώνονται αόρατα με το Θεό και επικοινωνούν μαζί Του και παρηγορούνται και σώζονται και ευφραίνονται εν Χριστώ» (άγιος Συμεών Θεσσαλονίκης).https://www.romfea.gr/pneumatika/37437-i-ofeleia-apo-ta-mnimosuna
Τι χρειάζεται για την Θεία Λειτουργία και την τέλεση Μνημοσύνων (ΠΡΩΤΑ ΕΝΗΜΕΡΩΝΟΥΜΕ ΤΟΝ ΙΕΡΕΑ...) : ένα ζυμωτό πρόσφορο, ένα μπουκάλι λάδι, Νάμα εμφιαλωμένο, λιβάνι, καρβουνάκια , τρεις λαμπάδες από μελισσοκέρι.
Για το θέμα της ημερομηνίας των μνημοσύνων θα πρέπει να έχουμε υπ΄ όψιν τα εξής :
- Τα μνημόσυνα (40μερα & ετήσια) καθορίζονται με βάση την ημερομηνία που συμπληρώνεται η επέτειος. Επειδή τις περισσότερες φορές τυχαίνει να είναι καθημερινή μέρα της εβδομάδας (Δευτέρα με Παρασκευή) συνηθίζεται το μνημόσυνο να τελείται την Κυριακή πριν τις 40 ημέρες ή τον χρόνο. Εάν όμως για διαφόρους λόγους δεν δύναται να τελεστεί πριν την επέτειο το μνημόσυνο, δεν υπάρχει κανένας εκκλησιαστικός κανόνας που να εμποδίζει την τέλεση του μνημοσύνου μετά τις 40 ημέρες ή το χρόνο. Άλλωστε αυτή η περίπτωση εφαρμόζεται και κατά την Πασχάλιο περίοδο, που λόγω του ό,τι δεν τελούνται μνημόσυνα από το Σάββατο του Λαζάρου μέχρι την Κυριακή του Θωμά, τα 40ήμερα μνημόσυνα τελούνται ακόμα και δέκα ημέρες μετά τα ¨σαράντα¨, όπως και τα ετήσια αρκετές ημέρες μετά την συμπλήρωση του ¨Χρόνου¨.
Μας ακούν και μας βλέπουν οι νεκροί;:::: https://www.youtube.com/watch?v=xGty3YZGFV0
Η θεώρηση του Αγίου Δωδεκαημέρου ως ασύμβατου με την τέλεση των ιερών μνημοσύνων συνιστά τοπική πρακτική, η οποία δεν απαντά σε καμία πηγή. Οι μόνες ημέρες του, κατά τις οποίες δεν τελούνται μνημόσυνα, είναι η παραμονή, η κυριώνυμος και η πρώτη μεθέορτη των Χριστουγέννων και των Θεοφανείων, αλλά και η Περιτομή του Ιησού Χριστού και η μνήμη του Μεγάλου Βασιλείου την 1η Ιανουαρίου. Όλες οι υπόλοιπες ημέρες προσφέρονται για την ιερολόγηση του νεκρώσιμου παραστάσιμου.
Δέν θά πρέπει νά ἀφήσουμε ἀσχολίαστο τό κωμικοτραγικό φαινόμενο πού δυστυχῶς ἐπικρατεῖ στούς Ναούς κατά τά ψυχοσάββατα καί πού δέν ταιριάζει καθόλου μέ τό πνεῦμα καί τήν σημασία τοῦ Σαββάτου τῶν ψυχῶν.
Εἶναι παράξενο οἱ νοικοκυρές τῆς ἐποχῆς μας, νά μήν ἒχουν διάθεση νά βράσουν λίγο στάρι, καί νά τό φέρουν στόν Ναό γιά νά τιμήσουν τούς κεκοιμημένους συγγενεῖς τους.
Ἀντί, λοιπόν, κολλύβων, γεμίζει ὁ Ναός μέ πάσης φύσεως πίττες κουλουράκια καί γλυκίσματα. Εἰκόνα ἀπρέπειας πρός τόν Ναό προσβολῆς πρός τήν μνήμη τῶν κεκοιμημένων καί ἀπαξίωσης πρός τήν σημασία καί τόν σεβασμό τοῦ Μυστηρίου.
AΠAPAΔEKTA EΘIMA
Kαλό θά εἶναι νά ἀναφέρουμε καί μερικά ἀπό τά παράξενα καί μή χριστιανικά ἔθιμα πού συμβαίνουν συνήθως στίς Κηδεῖες καί στά Μνημόσυνα, ὥστε νά διαφυλάξουμε τήν πίστη μας, ἀλλά κι ἐμεῖς οἱ ἴδιοι νά μήν ζημιώσουμε πνευματικά.
* Τήν ὥρα πού βγαίνει ὁ νεκρός ἀπό τό σπίτι, σπάζουν στό κατῶφλι τοῦ σπιτιοῦ ἕνα πιάτο. Ἄν τούς ρωτήσουμε γιατί τό κάνουν αὐτό, ἡ ἀπάντησή τους θά εἶναι «γιά νά σπάσει τό κακό». Τό κακό ὅμως δέν φεύγει μέ τό σπάσιμο τοῦ πιάτου, οὔτε θά σταματήσουν οἱ ἄνθρωποι νά πεθαίνουν.
* Ἀπό τήν Ἐκκλησία μας ἀπορρίπτεται καί τό ὑπερβολικό μαυροφόρεμα... Δέν βοηθοῦν τά μαῦρα, ὅταν ἡ ψυχή μας εἶναι μαύρη. Εἶναι ἀνάγκη νά τρέξει, λοιπόν, κανείς στόν ἐξομολόγο, γιά νά βγάλει τά μαῦρα τῆς ψυχῆς του καί νά ὠφελήσει ἔτσι καί τόν νεκρό.
* ...μᾶς πλησιάζουν διάφορα πρόσωπα καί μᾶς προτρέπουν νά ἐπικοινωνήσουμε μέ τόν νεκρό μας μέσῳ τοῦ Μέντιουμ. Προσοχή! Μακρυά ἀπό τό δίχτυ τοῦ Σατανᾶ, πού λέγεται Μέντιουμ. Ἡ ψυχή τοῦ νεκροῦ μας βρίσκεται στά χέρια τοῦ Θεοῦ καί μόνο διά τοῦ Χριστοῦ καί τῆς Ἐκκλησίας ἔχουμε ἐπικοινωνία.
* Δυστυχῶς ἄλλοι πάλι φτάνουν μέχρι τοῦ σημείου γιά πολύ καιρό νά μήν πηγαίνουν στήν Ἐκκλησία λόγω πένθους!!!...
* Τά στεφάνια στίς Κηδεῖες δέν προσφέρουν καμία ὠφέλεια στόν νεκρό...
*Στήν περίπτωση κατά τήν ὁποία ὑπάρχουν περισσότερα τοῦ ἑνός Μνημόσυνα, εἶναι λάθος νά διαβάζονται μετά τήν θεία Λειτουργία ἀνεξάρτητα τό ἕνα ἀπό τό ἄλλο, ἀλλά πρέπει νά διαβάζονται ὅλα μαζί, ἀπό κοινοῦ. (επίσης, δεν ειναι απαραίτητο να γίνονται τα ετήσια μνημόσυνα ακριβως την ημέρα που εκοιμήθη ο άνθρωπος αλλά κατά την κοντινότερη Κυριακή ή εορτή που θα γίνει Θεία Λειτουργία στο Ναό).
- Στα Ψυχοσάββατα μπορούμε να παραθέτουμε κόλλυβα είτε στον Εσπερινό της Παρασκευής, είτε στην Θεία Λειτουργία του Σαββάτου, είτε και στα δύο. Πρόκειται περί της ιδίας αξίας, αφού η ίδια ακολουθία διαβάζεται. και ο ιερέας διαβάζει όλα τα ονόματα μόνο την Παρασκευή (και στον Όρθρο)
- Τα ευλογηθέντα κόλλυβα δεν τα σκορπίζουμε στον τάφο, ούτε τα απορρίπτουμε στα σκουπίδια, πράξεις εκκλησιαστικά απαράδεκτες.
Μνημόσυνο- Νεκρώσιμο Τρισάγιο (κατά την τάξι του Οικουμενικου Πατριαρχείου μόνο αυτό): https://docs.google.com/document/d/16x5jxKCxoRuvz5Hw6PdsGD-2CxNiR_LDCiV-Z4Oyf4A/edit?usp=sharing
Μνημόσυνον εκτενές: https://docs.google.com/document/d/1n0_kA5U7GZRN4slKeYeCQby0Z_taNSLb7E7qF9Cmo-o/edit?usp=sharing
πως ψάλλουμε πρακτικά το Μνημόσυνο: https://www.youtube.com/watch?v=QNzthejU36Y&list=PLVSe3KRn8Oacj0Jyh_IsQi239ikxtfMRL&index=4
και εδω: https://www.youtube.com/watch?v=RLyetbEHa9w&list=PLVSe3KRn8Oacj0Jyh_IsQi239ikxtfMRL&index=5
Τριήμερα, εννιάμερα κλπ.μνημόσυνα τελούνται ή στην ακριβή ημέρα ή, αν δεν έχει γίνει ο ενταφιασμός,τελούμε την επομένη της ταφής, όχι πάντως την ημέρα του ενταφιασμού. Σύμφωνα άλλωστε
και με το Τριώδιο, (:εκκλησιαστικό βιβλίο) μέσα στην Μ. Τεσσαρακοστή τα μεν τριήμερα μετατίθενται για το πρώτο Σάββατο μετά τον ενταφιασμό, ενώ τα εννιάμερα για το επόμενο Σάββατο, διότι τότε μπορεί να τελεσθεί Θεία Λειτουργία .
Στα τρισάγια (εκτός από την ημέρα της ταφής) χρησιμοποιούνται μόνο κόλλυβα και όχι κρασί.
είναι ορθό να προσερχόμαστε για να τελέσουμε τρισάγια στους κεκοιμημένους μας αφού πρώτα εκκλησιαστούμε, και σίγουρα πριν το πέρας της Θείας Λειτουργίας.
.Τα μνημόσυνα οφείλουν να γίνονται στην κοντινότερη ημερομηνία της επετείου του θανάτου, νωρίτερα, ακριβώς ή και αργότερα. Όχι όμως απαραιτήτως νωρίτερα.
Εκτός της Θείας Λειτουργίας, εντός ή εκτός του ναού, στα μνήματα ή οπουδήποτε αλλού, με κόλλυβα ή χωρίς, τελούνται δεήσεις υπέρ των κεκοιμημένων και ονομάζονται «νεκρώσιμα τρισάγια».
Η παράθεση κολλύβων στη μνήμη αγίου ή υπέρ υγείας οφείλει να διαχωριστεί κάθετα από τα νεκρώσιμα κόλλυβα. Τα ευχαριστήρια κόλλυβα στη μνήμη αγίου, όπως αυτό συμβαίνει το Α’ Σάββατο των Νηστειών, μνήμη του διά κολλύβων θαύματος του αγίου Θεοδώρου του Τύρωνος, δεν έχουν καμία σχέση με τα μνημόσυνα των κεκοιμημένων, δεν ευλογούνται με τον ίδιο τρόπο και δεν έχουν καμία λειτουργική συνάφεια. Τα κόλλυβα αυτά παρατίθενται υπέρ υγείας των ζώντων πιστών ως ευχαριστία προς τον τιμώμενο άγιο, με ειδική ευχή από τον ιερέα, στην οποία μνημονεύεται ο άγιος, αλλά και ονόματα των ζώντων, οι οποίοι τα προσέφεραν. Στην περίπτωση παράθεσης κολλύβων υπέρ υγείας, αλλά ταυτόχρονα και νεκρώσιμων, συχνό φαινόμενο του Α’ Σαββάτου των Νηστειών, ο λειτουργός οφείλει να ευλογήσει πρώτα τα υπέρ υγείας κόλλυβα και ύστερα να τελέσει το υπέρ των κεκοιμημένων μνημόσυνο.
Τρισάγιο πότε κάνουμε;
Πότε κάνουμε τρισάγιο; Η αλήθεια είναι ότι μπορεί να τελεστεί οποιαδήποτε μέρα, μετά από συνεννόηση με τον ιερέα της ενορίας σας. Συνήθως τελείται όμως στα τριήμερα, τα εννιάμερα και σε περιπτώσεις υπέρ νεκρών ή πεσόντων γενικά.
Στα σαράντα αντιθέτως ψάλλεται η επιμνημόσυνη δέηση και η ακολουθία ονομάζεται σαρανταήμερο μνημόσυνο και όχι τρισάγιο.
Πότε κάνουμε μνημόσυνο και πότε τρισάγιο;
Γενικότερα υπάρχει μια σύγχυση για το ποιες ακολουθίες ονομάζονται τρισάγιο και ποιες μνημόσυνο, καθώς τείνουμε να τα ονομάζουμε όλα μνημόσυνα. Όμως, γενικότερα τα μνημόσυνα είναι πάντα συναπτόμενα με τη Θεία Λειτουργία και κατά συνέπεια γίνονται μέσα στον χώρο της Εκκλησίας.
Ας ξεχωρίσουμε τα δύο είδη αυτών των ακολουθιών, όπως τα κατηγοριοποιεί πλέον η ίδια η Εκκλησία.
Τρισάγια τελούνται: Στα τριήμερα...Στα εννιάμερα...Υπέρ νεκρών/πεσόντων. Μνημόσυνα τελούνται: Στα σαράντα, Στο έτος
Ἰδιαιτέρως δε κατὰ τὴν τέλεση τῆς Θείας Λειτουργίας, ὑπάρχει ἡ εὐλογημένη συνήθεια στὴν Παράδοσή μας, νὰ παραδίδουμε στὸ λειτουργὸ ὀνόματα προσφιλῶν μας, ζώντων καὶ κεκοιμημένων ὥστε ἐκεῖνος μὲ τὴ σειρά του νὰ τὰ μνημονεύσει στὴν Ἁγία Πρόθεση, νὰ τὰ ἀναφέρει ἕνα-ἕνα πάνω ἀπὸ τὸν Ἀμνὸ τοῦ Θεοῦ, τὸν αἴροντα τὴν ἁμαρτίαν τοῦ κόσμου.Αὐτὸ ἔχει μεγάλη σημασία, διότι ἡ ὥρα τῆς Θείας Λειτουργίας εἶναι ἡ ἱερότερη, ἡ πιὸ δυνατή, ἡ πιὸ ἀποτελεσματικὴ σὲ εὐλογία. Καὶ διότι κάθε ψυχὴ εἶναι ξεχωριστὴ μπροστὰ στὰ μάτια τοῦ Προσωπικοῦ Τριαδικοῦ Θεοῦ μας καὶ ἔχει τὴ θέση της καὶ δικαιοῦται αὐτῆς τῆς τιμῆς καὶ τῆς εἰδικῆς εὐλογίας.
Πρώτα λοιπόν ο Ιερέας εξάγει τον Αμνό. Ακολούθως εξάγει την μερίδα της Παναγίας. Στην συνέχεια εξάγει τις μερίδες των Αγγέλων και των Αγίων. Τέλος εξάγει ο Λειτουργός και μερίδες μόνο χριστιανών ορθοδόξων (δηλ. βαπτισμένων) ζώντων και τεθνεώτων. Έτσι στο Άγιο Δισκάριο με αυτόν τον τρόπο υπάρχει πλέον όλη η Εκκλησία: Επίγειος και Ουράνιος και εν μέσω πάντων ο Κύριος. Αυτή είναι η μέλλουσα Βασιλεία.
Το μνημόσυνο τελείται πάντοτε με τη Θ. Λειτουργία. Είναι σημαντική η μνημόνευση του Ονόματος του κεκοιμημένου την ώρα της Θείας Λειτουργίας διότι ενώνεται με το σώμα και το αίμα του κυρίου, μπαίνοντας σαν μερίδα στο Άγιο Ποτήριο.
Α3: https://docs.google.com/document/d/1du3-ys6WGXbc_frG-wbwIlzQssZ6mPVrfyXg6yTf9ok/edit?usp=sharing

ορισμένοι, όταν δεν τελείται μνημόσυνο με κόλλυβα, πηγαίνουν στην Εκκλησία γλυκά. τα γλυκά μπορούν να μοιραστούν αλλά το νεκρωσιμο Τρισάγιο δεν γίνεται για τα γλυκά ούτε επιτρέπεται να αντικαταστησουν τα κόλλυβα τις υπόλοιπες μέρες του έτους, που κανονικά τελούνται τα μνημόσυνα με κόλλυβα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΣύμφωνα με το Τυπικό και τη διδασκαλία της Εκκλησίας μας απαγορεύεται η τέλεση Μνημοσύνου ή και απλού Τρισάγιου με κόλλυβο από το Σάββατο του Λαζάρου μέχρι και την Κυριακή του Θωμά (χωρίς κόλλυβα επιτρέπεται το απλό νεκρώσιμοΤρισάγιο όλες τις μέρες του έτους(«Μετά πνευμάτων δικαίων...» κ.λπ.).
ΑπάντησηΔιαγραφήΣχόλιο:
γι'αυτό σ'αυτές τις ημέρες "καθιερώθηκε" να φέρνουν μέλι (σύμβολο της Αφροδίτης) και γλυκά και να ζητουν να διαβαστουν. "αφου απαγορεύονται τα κόλλυβα, θα κάνουμε με γλυκά το Νεκρώσιμο Τρισάγιο για τους αποθαμένους μας" λένε από μέσα τους (και απ'έξω τους). δηλαδή, η εξαίρεση να γίνει κανόνας. θέλουν να αντικαταστήσουν τα κόλλυβα με γλυκά καθ' όλην την διάρκεια του έτους!!!
γι'αυτό, όσοι έχουν κάτι τέτοιο στο νου τους, να ξέρουν ότι Νεκρώσιμο Τρισάγιο μπορουμε να κάνουμε αλλά χωρίς κόλλυβα και τα γλυκά θα ειναι έξω στο παγκάρι, όχι κοντά στον Σολέα.
το ιερόν μνημόσυνον το κάνει ο ιερέας. ειναι πλεονασμός να γράψεις "ιερατικόν".
ΑπάντησηΔιαγραφήκαι αν ειναι πολλοί ιερεις στην τέλεση του ιερου μνημοσύνου, θα πουμε "πολυιερατικόν";
ιερατικό ειναι το μνημόσυνο, όταν ο τεθνεώς ητο ιερεύς.
εάν το τελέσει αρχιερέας, γράφουμε "θα τελεστη υπό του Σεβασμιωτάτου..."
στην Αθήνα ισχύουν αυτά: Μόνον σε περίπτωση αρχιερέα γράφουν
ΑπάντησηΔιαγραφήΑΡΧΙΕΡΑΤΙΚΟΝ ΜΝΗΜΟΣΥΝΟΝ
Και στον ιερέα γράφουμε
(ΕΤΗΣΙΟΝ ή 4ΟΝΘΗΜΕΡΟΝ ) ΜΝΗΜΟΣΥΝΟΝ
ΙΕΡΕΩΣ... Ή
ΠΡΕΣΒΥΤΕΡΟΥ... Ἠ
ΠΡΩΤΟΠΕΡΕΣΒΥΤΕΡΟΥ...
επιθετικός προσδιορισμός. προσδιορισμός που λειτουργεί ως επίθετο και προσδίδει σε ένα ουσιαστικό μια μόνιμη, σταθερή ιδιότητα.
ΑπάντησηΔιαγραφήπ.χ. ιερό μνημόσυνο, πολιτικό μνημόσυνο, λογοτεχνικό μνημόσυνο.
αν πουμε "ιερατικό" μνημόσυνο και όχι "ιερό", σημαίνει πως ο κεκοιμημένος ειναι πάντοτε ιερέας.
αυτός που τελει το μνημόσυνο ειναι πάντοτε ιερέας ή αρχιερέας αλλά το μνημόσυνο γίνεται για τον κεκοιμημένο.
και μία ερμηνεία για το "ιερατικό" μνημόσυνο: για να δηλωθει ότι η ταρίφα θα ειναι μικρή, ενω αν το τελέσει αρχιερέας, θα αυξηθει...
Τρόμαξε ο κόσμος από τα έξοδα των Μνημοσύνων και μοιράζουν γλυκά για συγχώριο των κεκοιμημενων τους...εν τω μεταξύ τα χρήματά πού δίνουν για τα γλυκά θα τα έδιναν για ένα πιάτο κόλλυβα και θα γινόταν και κανονικό Μνημόσυνο , αφου γίνει συνεννόηση με τον ιερέα, ότι δεν θα δώσουν ούτε σεντ επιπλέον...
ΑπάντησηΔιαγραφήΔιαβάζουμε άρθρο της Ιερας Μητροπόλεως Πάφου : https://impaphou.org/peri-kollyvon-se-mnimosyna-kai-eortes-agion/
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο τελευταίο διάστημα παρατηρείται μια εσφαλμένη πρακτική στους Ιερούς Ναούς, και έχει να κάνει με την προσκόμιση κολλύβων μέσα σε πλαστικά σκεύη μίας χρήσης. Ως γνωστόν, η συνήθεια αυτή έχει προκύψει κατά το διάστημα του κορονοϊού, ένεκα της φοβίας των πιστών, μήπως μολυνθούν από τα κόλλυβα, όταν αυτά προσφέρονται μέσα από δίσκο.
Σχόλιο: πολύ σωστά τα λέει ο Άγιος Πάφου. ο κορωνα ιός έβγαλε πολλά στη φόρα. ένα από αυτά ειναι και η μικροβιοφοβία. αλλά ως Χριστιανοί ειναι ντροπή να συνεχίζουμε το παραμύθι των σατανιστων και αντίχριστων (πλέον) κυβερνώντων της χώρας μας και όλου πλανήτη. δηλαδή, αν πάρεις τα κόλλυβα τοποθετημένα σε ποτηράκι εξ αρχης και όχι σε ποτηράκι ή σακουλάκι μέσα από τον δίσκο δεν κινδυνεύεις από κορώνα ιό, ενω αν πάρεις τα κόλλυβα με κουταλάκι, ακόμα και με τα χέρια σου (που θα σου βάλουν ή σε χαρτοπετσέτα) μέσα από τον δίσκο, κινδυνεύεις; το χάσαμε τελείως...
ο Μητροπολίτης Πάφου, Τυχικός, ειναι Ορθόδοξος Χριστιανός. καλά κάνει και δεν θέλει την "κάρα" του αποστόλου Παύλου από τους παπικούς. καλά τα λέει και για τα αναψυκτικά (παλιά και οι κομμουνιστές μιλουσαν εναντίον της κόκα κόλα από την σκοπιά τους). καλά τα λέει για το ότι πρέπει να προσέχουμε τί τρωμε και από ποιούς...κάτι ξέρει ως πνευματικός.
λόγω μνημοσύνου πρέπει να ειπωθεί κοντάκιο Μνησθητι Κύριε πριν το τρισάγιο ύμνο;
ΑπάντησηΔιαγραφήΠροβλέπεται· εἶναι ἀπολυτίκιο καί ὄχι κοντάκιο καί λέγεται πρό τοῦ ἀπολυτικίου τοῦ Ναοῦ, ὅταν προβλέπεται ἀπολυτίκιο Ναοῦ.
Αὐτό εἶναι ἕνα πρακτικό ἀξίωμα τυπικοῦ καί γιά τό πότε τελοῦμε Μνημόσυνα.
1. Πρέπει να λέμε Ευλογητάρια η να καταλιμπάνονται;;;
ΑπάντησηΔιαγραφήὉ παγιωθείς τύπος τοῦ Μνημοσύνου (βλ. μήνυμα #5) τά προβλέπει, ἄρα τά λέμε. Μή τό συνδέεις μέ τόν ὄρθρο τῆς Κυριακῆς, οὔτε μέ αὐτήν τήν Κυριακή μέ τήν ὁποία κακῶς συνδέθηκε τό Μνημόσυνο, ὅπως γράφτηκε.
2. Σε μια από τις δεήσεις του ιερέα-δακόνου που τελειώνει σε "αιτησώμεθα"(δεν τη θυμάμαι ακριβώς) απαντώ με Παράσχου κύριε... Είναι σωστό ή αυθαιρετώ;;;
Σωστό !
Ἄραγε, π. Μάξιμε, ἐάν τά Θεοφάνεια τύχωσιν Κυριακήν (ἤ Δευτέραν) τελεῖται Μνημόσυνον τήν παραμονήν, Σάββατον (ἤ Κυριακήν), κατά τήν ὁποίαν προβλέπεται Ἀπολυτίκιον τοῦ Ναοῦ;
ΑπάντησηΔιαγραφήΕὐχαριστῶ
Δέν πρόκειται νά τό ζητήσει κανείς πάτερ μου τέτοια μέρα μέ τόν Μεγάλο Ἁγιασμό (καί νά μήν λέτε στά Δωδεκάνησα γενικῶς μικρός ἁγιασμός τήν παραμονή).
Ἄλλωστε πολλά ἐπαφίενται στήν ποιμαντική μας διάκριση καί ὄχι στό "Πελατολόγιο".
Γιά τό Δωδεκαήμερο καί φυσικά τελοῦμε μνημόσυνα τίς ἐνδιάμεσες Κυριακές καί τά Σάββατα.
Γιά τῆς Ὀρθοδοξίας πάλι στό χέρι μας εἶναι νά κρίνουμε, ὅ,τι βολεύει ὅλους καί ὄχι τούς "πελάτες".
Εἴπαμε· ποιμένες καί ὄχι ποιμενόμενοι...
δέν ὑπάρχει καμμία ἐξαίρεση/ἀπαγόρευση γιά τήν Κυριακή τῆς Ὀρθοδοξίας ἐν σχέσει μέ τίς ἄλλες Κυριακές. Καί φυσικά τελοῦμε μνημόσυνα
ΑπάντησηΔιαγραφήΤό πρόβλημα τῶν κατά Κυριακήν μνημοσύνων δίχασε πρῶτα τό Ἅγιον Ὄρος καί μετά τήν Ἐκκλησία, μέ τό γνωστό πρόβλημα τῶν «Κολλυβάδων», χαρακτηρισμοῦ πού δόθηκε σκωπτικά σέ ἁγίους πατέρες, οἱ ὁποῖοι ἐφλέγοντο ἀπό τόν πόθο τῆς συνειδητῆς συμμετοχῆς στά τελούμενα, ἰδιαίτερα στήν θ. λειτουργία καί τῆς συνειδητοποιήσεως τῶν ξεχωριστῶν ἡμερῶν καί ἑορτῶν, πρός ἀποφυγήν ἰσοπεδώσεως τῶν πάντων, καί ἄλλων λόγων πού ἐκεῖνοι ἔκριναν σύμφωνα μέ τά τεκταινόμενα καί τίς τάσεις τῆς ἐποχῆς. Τότε τό Οἰκουμενικόν Πατριαρχεῖον ἔλαβε θέσιν συνοδικῶς καί ἀπεφάνθη, ὅτι ὑπάρχει ἡ δυνατότης τελέσεως μνημοσύνων τίς Κυριακές, ὅπως πρέσβευαν καί πολλοί ἄλλοι. Τήν ἐγκύκλιο τήν ἔχω διαβάσει, ἀλλά δέν ἔχω πρόχειρη παραπομπή· ὅποιος γνωρίζει ἄς ὑποδείξει.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠέρα ἀπό αὐτό θά ἤθελα νά πῶ τά ἑξῆς. Ἀπό μελέτες ἔχει δειχθεῖ ὅτι τό Σάββατον ἀρχικῶς ἦτο ἀφιερωμένο στή μνήμη πάντων τῶν ἁγίων καί δή τῶν μαρτύρων (ὅπως ἀπό τούς μάρτυρες ἄρχισε ἡ τιμή τῶν ἁγίων), ὅπως φαίνεται καί ἀπό τήν ὑμνολογία τῶν Σαββάτων στήν Παρακλητική. Ἀπό ἐπίδραση τῶν δύο Ψυχοσαββάτων ἐπεκτάθηκε ἡ μνήμη τῶν κεκοιμημένων σέ ὅλα τά Σάββατα, ὅταν δέν συμπίπτει μνήμη ἑορταζομένου ἁγίου ἤ ἄλλης ἑορτῆς.
Ἡ μνημόνευση κεκοιμημένων συνδέεται μέ τήν θ. λειτουργία, τήν προσκομιδήν, τήν «προσφοράν». Τάς «προσφοράς» αὐτοῦ ἤ τάς «λειτουργίας» αὐτοῦ διαβάζουμε στά τυπικά, ὅταν ἀριθμοῦνται ἐπί παραδείγματι τά ἔνατα ἤ τά τεσσαρακοστά, χωρίς νά ἐξαιροῦνται οἱ Κυριακές.
Ἄστοχο ἐπίσης κρίνεται τό νά θεωρεῖται ἡ Ἀνάστασις ἄσχετη μέ τήν κοίμησιν τῶν νεκρῶν ἤ τούς κεκοιμημένους. Σᾶς παραπέμπω στίς ἀκολουθίες τῆς Μ. Παρασκευῆς, Μ. Σαββάτου, αὐτῆς πού μᾶς πέρασε καί ἤδη διάγουμε τά μεθέορτα, ἀλλά καί τῶν Κυριακῶν· Σταυρός καί Ταφή καί Ἀνάστασις πᾶνε μαζί.
τα τελευταια σχόλια από εδω: https://analogion.com/forum/index.php?threads/%CE%91%CE%BA%CE%BF%CE%BB%CE%BF%CF%85%CE%B8%CE%AF%CE%B1-%CF%84%CE%BF%CF%85-%CE%9C%CE%BD%CE%B7%CE%BC%CE%BF%CF%83%CF%8D%CE%BD%CE%BF%CF%85-%CF%83%CF%84%CE%B7%CE%BD-%CF%83%CF%8D%CE%B3%CF%87%CF%81%CE%BF%CE%BD%CE%B7-%CE%B5%CE%BD%CE%BF%CF%81%CE%B9%CE%B1%CE%BA%CE%AE-%CF%80%CF%81%CE%AC%CE%BE%CE%B7.1249/page-4
ΑπάντησηΔιαγραφή