Ἀριθμ. Πρωτ. 1172, ΠΑΤΡΙΑΡΧΙΚΗ ΑΠΟΔΕΙΞΙΣ ΕΠΙ ΤΟΙΣ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΟΙΣ
+ Β Α Ρ Θ Ο Λ Ο Μ Α Ι Ο Σ, ΕΛΕῼ ΘΕΟΥ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΕΩΣ, ΝΕΑΣ ΡΩΜΗΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟΣ
ΠΑΤΡΙΑΡΧΗΣ ΠΑΝΤΙ Τῼ ΠΛΗΡΩΜΑΤΙ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΧΑΡΙΝ, ΕΛΕΟΣ ΚΑΙ ΕΙΡΗΝΗΝ ΠΑΡΑ ΤΟΥ ΕΝ ΒΗΘΛΕΕΜ
ΓΕΝΝΗΘΕΝΤΟΣ ΣΩΤΗΡΟΣ ΧΡΙΣΤΟΥ
Ἀδελφοὶ
καὶ τέκνα ἐν
Κυρίῳ ἀγαπητά,
Ἡ γλυκύτης τῆς Ἁγίας
Νυκτὸς τῶν
Χριστουγέννων περιβάλλει καὶ
πάλιν τὸν κόσμον. Καὶ ἐν μέσῳ
τῶν ἀνθρωπίνων
καμάτων καὶ πόνων, τῆς κρίσεως καὶ τῶν
κρίσεων, τῶν παθῶν
καὶ τῶν
ἐχθροτήτων, τῶν ἀνησυχιῶν καὶ
τῶν ἀπογοητεύσεων,
προβάλλει μὲ τὴν
ἰδίαν ὡς
καὶ ἄλλοτε γοητείαν, πραγματικὸν καὶ
σύγχρονον ὅσον ποτέ, τὸ μυστήριον τῆς ἐνανθρωπήσεως
τοῦ Θεοῦ,
προτρεπόμενον ἵνα «δικαιοσύνην μάθωμεν οἱ ἐνοικοῦντες
ἐπὶ τῆς
γῆς» (πρβλ. Ἠσ. κς΄, 9),
ὅτι «ἐτέχθη
ἡμῖν σήμερον Σωτήρ» (Λουκ. β΄,
11).
Ὁ Κύριος
προσελάβετο ἅπασαν
τὴν ἀνθρωπίνην φύσιν
καὶ ἡγίασεν αὐτήν. Ὁ
προαιώνιος Θεὸς
κατεδέχθη νὰ
γίνῃ δι᾿
ἡμᾶς ἔμβρυον
καὶ νὰ
κυοφορηθῇ εἰς
τὴν γαστέρα
τῆς Θεοτόκου.
Οὕτως ἐτίμησε καὶ
τὴν ἀνθρωπίνην ζωὴν
ἐκ τοῦ
πρωταρχικοῦ σταδίου
αὐτῆς καὶ
ἐδίδαξε τὸν
σεβασμὸν εἰς
τὸν ἄνθρωπον
ἀπὸ τῆς
ἀρχῆς
τῆς κυήσεως
αὐτοῦ.
Ὁ τὰ
πάντα Δημιουργήσας συγκατέβη νὰ
γεννηθῇ ὡς Βρέφος
καὶ νὰ
γαλακτοτροφηθῇ ὑπὸ τῆς
Παρθένου. Οὕτως
ἐτίμησε τὴν
παρθενίαν καὶ
τὴν μητρότητα,
τὴν πνευματικὴν καὶ
τὴν φυσικήν.
Διὰ τοῦτο
ὁ Ἅγιος Γρηγόριος ὁ
Θεολόγος προτρέπει: «γυναῖκες παρθενεύετε, ἵνα Χριστοῦ γένησθε μητέρες» (Λόγος ΛΗ“, Εἰς τὰ
Θεοφάνεια, PG 36, 313A).
Καὶ ὥρισεν ὁ
Κύριος τὴν συζυγίαν
τοῦ ἄρρενος καὶ τοῦ
θήλεος ἐν
τῇ εὐλογημένῃ οἰκογενείᾳ. Αὐτὸς ὁ
θεσμὸς τῆς
χριστιανικῆς οἰκογενείας
ἀποτελεῖ
τὸ κύτταρον
τῆς ζωῆς
καὶ τὴν
θερμοκοιτίδα τῆς
ὑγιοῦς
ψυχικῶς καὶ
σωματικῶς ἀναπτύξεως τῶν
τέκνων. Ὡς ἐκ
τούτου, ἀποτελεῖ ὀφειλὴν
τῆς Ἐκκλησίας
ἀλλὰ
καὶ καθῆκον
τῆς ἡγεσίας ἑκάστου λαοῦ ἡ διὰ
ποικίλων τρόπων
ἐνίσχυσις τοῦ θεσμοῦ
τῆς οἰκογενείας.
Διὰ νὰ
ἀναπτυχθῆ
ἓν παιδίον
ὑγιῶς
καὶ ὁμαλῶς
ἀπαιτεῖται
μία οἰκογένεια
ὅπου ὁ
ἀνὴρ καὶ
ἡ γυνὴ
ζοῦν ἁρμονικῶς, ὡς
ἓν σῶμα,
μία σάρξ,
μία ψυχή,
ὑποτασσόμενοι
ὁ ἕνας πρὸς
τὸν ἄλλον.
Εἴμεθα βέβαιοι ὅτι πάντες
οἱ πνευματικοὶ καὶ
ἐκκλησιαστικοὶ ἡγέται, ὡς
ἄλλοι ἀγραυλοῦντες ποιμένες, ἀλλὰ
καὶ οἱ
ἰθύνοντες τὰ τοῦ
κόσμου, γνωρίζουν καὶ
ἀποδέχονται
τὴν θείαν
ἀλήθειαν καὶ πραγματικότητα ταύτην,
τὴν ὁποίαν
διακηρύττομεν ἀπὸ τοῦ
Οἰκουμενικοῦ Πατριαρχείου καὶ κατὰ
τὰ ἐφετεινὰ
Χριστούγεννα. Πάντες ὀφείλομεν
νὰ ἐνθαρρύνωμεν
τὴν δημιουργίαν καὶ
τὴν λειτουργίαν τῶν
φυσιολογικῶν οἰκογενειῶν διὰ
νὰ ἀναπαράγουν
ὑγιεῖς
ψυχικῶς καὶ
χαρούμενους πολίτας, πλήρεις
αἰσθημάτων
ἀσφαλείας,
στηριζομένους εἰς
τὸ αἴσθημα
τῆς προστασίας τοῦ
ἰσχυροῦ
καὶ προστατεύοντος πατρὸς καὶ
τῆς στοργικῆς καὶ
ἀγαπώσης
μητρός. Οἰκογενείας, εἰς
τὰς ὁποίας
θὰ ἀναπαύεται
ὁ Θεός.
Προσκαλοῦμεν καὶ
προτρεπόμεθα ἅπαν
τὸ πλήρωμα
τῆς Ἁγίας Ὀρθοδόξου ἡμῶν Ἐκκλησίας ὅπως
πολιτευόμενον ἀξίως τῆς
ἧς ἐκλήθη κλήσεως
πράττῃ
πᾶν τὸ
δυνατὸν διὰ
τὴν στήριξιν
τοῦ θεσμοῦ
τῆς οἰκογενείας.
Ἀδελφοί,
«ἡ νύξ
προέκοψεν, ἡ
δὲ ἥμερα ἤγγικεν»
(Ρωμ. ιγ΄ 12). Ἤδη οἱ
ποιμένες πορεύονται πρὸς τὴν
Βηθλεέμ τὸ
θαῦμα ἀνακηρύττοντες καὶ προσκαλοῦν ἡμᾶς νὰ
τοὺς ἀκολουθήσωμεν, ὡς
ἄλλοι «ἀστεροσκόποι μάγοι
χαρᾶς πληρούμενοι»
(τροπάριον δ΄ ᾠδῆς Ὄρθρου Ἑορτῆς Χριστουγέννων),
«δῶρα τίμια»
προσάγοντες Αὐτῷ «χρυσὸν
δόκιμον, ὡς
Βασιλεῖ τῶν
αἰώνων, καὶ
λίβανον ὡς
Θεῷ τῶν
ὅλων, ὡς
τριημέρῳ δὲ
νεκρῷ σμύρναν
τῷ ἀθανάτῳ» (Ἀνατολίου,
Στιχηρὸν ἰδιόμελον Ἑσπερινοῦ Ἑορτῆς
Χριστουγέννων). Δηλαδὴ τὰ
δῶρα τῆς
ἀγάπης καὶ
τῆς πίστεώς μας καὶ τῆς
δοκιμῆς μας ὡς
χριστιανῶν καὶ
μάλιστα ὀρθοδόξων εἰς
τὸ ἦθος καὶ
τὴν παράδοσιν,
τὴν οἰκογενειακήν, τὴν
πατερικήν, τὴν
ἐκκλησιαστικήν, τὴν
ὀρθοπράττουσαν
πάντοτε ἀνὰ τοὺς
αἰῶνας καὶ
συνέχουσαν μέχρι σήμερον
τὴν εὐλογημένην κοινωνίαν μας, τῆς ὁποίας κύτταρον
κατὰ Θεὸν
βιοτῆς καὶ
αὐξήσεως εἶναι,
ἐπαναλαμβάνομεν, ἡ οἰκογένεια.
Ἡ χάρις καὶ τὸ
πλούσιον ἔλεος τοῦ
Βρέφους Ἰησοῦ
εἴησαν μετὰ πάντων ὑμῶν!
Χριστούγεννα ‚βιε΄
† Ὁ Κωνσταντινουπόλεως
διάπυρος πρὸς Θεὸν
εὐχέτης πάντων ὑμῶν.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
ευπρεπως...