Διαβάζοντας την
«Αποστολική και Πατερική Φωνή», τευχος 82, των Γ.Ο.Χ. Δωδεκανήσου αισθάνθηκα
την ανάγκη να επισημάνω κάποια λάθη γύρω από την Θεολογία και την απλή λογική.
Με πλάγια γράμματα οι απόψεις του περιοδικου.
Στην σελ. 4: ο κ. Βλάχος (πρόκειται για τον
Μητροπολίτη Ναυπάκτου κ. Ιερόθεο, ο οποιος είναι πολυγραφότατος και από τις
κορυφές της συγχρόνου Ορθοδόξου Θεολογίας) κατηγορει
συλλήβδην τους αγίους Πατέρας δικαιώνοντας τους σχολαστικούς όταν γράφη: «ποτέ
(σ.σ. οι άγιοι Πατέρες) δεν αντιμετώπισαν το θέμα, αν θα ενηνθρώπιζε ο Χριστός
σε περίπτωση που δεν γινόταν η πτώση του Αδάμ…». Και μας εξηγει το διατί: «Τέτοιες ερωτήσεις προϋποθέτουν
υπερβολική λειτουργία της λογικης στην προσπάθεια κατανοήσεως δια του λόγου των
μυστηρίων του Θεου, πραγμα το οποιο διέκρινε την σχολαστική και όχι την
Ορθόδοξη Θεολογία»!
Άρα, κατά τον κ. Βλάχον, οι άγιοι Πατέρες ησαν κατωτέρας
λογικης, από τους σχολαστικούς Λατίνους, αλλά και από τον ίδιον, διότι και ο
ίδιος ησχολήθη με το θέμα αυτό.
Ας δουμε τί λέει ο
Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου κ. Ιερόθεος Βλάχος: «ποτέ
(οι άγιοι Πατέρες) δεν αντιμετώπισαν το θέμα, αν θα ενηνθρώπηζε ο Χριστός σε
περίπτωση που δεν γινόταν η πτώση του Αδάμ…»…«Τέτοιες ερωτήσεις προϋποθέτουν
υπερβολική λειτουργία της λογικης στην προσπάθεια κατανοήσεως δια του λόγου των
μυστηρίων του Θεου, πραγμα το οποιο διέκρινε την σχολαστική και όχι την
Ορθόδοξη Θεολογία».
Πραγματικά, αυτά που
λέει ο Σεβ. Ναυπάκτου ισχύουν: οι Άγιοι της Εκκλησίας μας δεν ειναι
σχολαστικοί, δεν στηρίζονται στο μυαλό τους, δηλαδή, αλλά εν Αγίω Πνεύματι
ανοίγουν το στόμα τους και λένε τις εμπειρίες τους. Αντίθετα οι Σχολαστικοί
θεολόγοι της δύσεως μη γνωρίζοντας τον σωστό τρόπο για να φτάσουν στο Θεό, νόμιζαν
πως η Θεολογία ειναι όπως η Φιλοσοφία και ο καθένας μπορει να λέει ό,τι του
κατέβει από το μυαλό ή από άλλο σημειο του σώματος.
Πως βγαίνει, τώρα,
από τα ανωτέρω το συμπέρασμα ότι: «ο κ.
Βλάχος κατηγορει συλλήβδην τους αγίους Πατέρας δικαιώνοντας τους σχολαστικούς» ;
Ειναι δυνατόν διαβάζοντας κανείς τα ανωτέρω του Σεβασμιωτάτου Ναυπάκτου, να
βγάλει το συμπέρασμα πως «κατηγορει
συλλήβδην τους αγίους Πατέρας δικαιώνοντας τους σχολαστικούς» ;;;
Ούτε τους Αγίους
κατηγορει, αφου λέει ό,τι κι εκείνοι και, φυσικά, δεν δικαιώνει τους
σχολαστικούς, αφου δεν λέει, ο Σεβ. Ναυπάκτου, ότι οι σχολαστικοί κατάφεραν να
αποφανθουν για κάτι με το μυαλό τους «νικωντας» τους Αγίους μας, οι οποιοι
εργάζονται με την καρδιά, με τον φωτισμό του Αγίου Πνεύματος.
Επίσης, δεν φαίνεται
από τα ανωτέρω η πίστη των σχολαστικων γι΄αυτό το θέμα. Αυτό που διαβάζουμε
είναι: «κατά τον κ. Βλάχον, οι άγιοι
Πατέρες ησαν κατωτέρας λογικης, από τους σχολαστικούς Λατίνους, αλλά και από
τον ίδιον, διότι και ο ίδιος ησχολήθη με το θέμα αυτό». Δεν μας λέει ο
συγγραφέας τι λένε οι σχολαστικοί γι΄αυτό το ζήτημα, και δεν φαίνεται το πώς
έφτασε ο Σεβασμιώτατος στο σημειο να πει, όπως ο Άγιος Μάξιμος και ο Άγιος
Νικόδημος ο Αγιορείτης για το απροϋπόθετο της ενανθρωπήσεως. Στηριζόμενος στην
λογική, όπως έκαναν οι σχολαστικοί, ή ακολουθωντας την Ορθόδοξη Αγιοπνευματική
Παράδοση;
Πως λέει ο
συγγραφέας του άρθρου οι άγιοι Πατέρες
ησαν κατωτέρας λογικης, από τους σχολαστικούς Λατίνους, αφου οι Πατέρες δεν
ακολουθουν την οδό της λογικης, την οποία ακολουθουν οι Λατίνοι, αλλά την οδό
της Καθάρσεως, του Φωτισμου και της Τελειώσεως; Οι Πατέρες την λογική την έχουν
για τα πράγματα αυτου του κόσμου και δεν υστερουν και σ΄αυτήν, ούτε είναι χαζοί
ή οριακης νοημοσύνης. Απεναντίας ασχολήθηκαν πολλοί απ΄αυτούς και με την
επιστήμη.
Δηλαδή, αυτό που δεν
καταλαβαίνω ειναι ο τρόπος που βγάζει τα συμπεράσματά του ο συγγραφέας του
περιοδικου!!
Λέει πουθενά ο άγιος
Ναυπάκτου ότι οι Πατέρες βαδίζουν με τη λογική; Δεν διαβάζω μήπως σωστά; Ο Σεβ.
Λέει:«Τέτοιες ερωτήσεις προϋποθέτουν υπερβολική λειτουργία της λογικης στην
προσπάθεια κατανοήσεως δια του λόγου των μυστηρίων του Θεου, πραγμα το οποιο
διέκρινε την σχολαστική και όχι την Ορθόδοξη Θεολογία».
Πως βγαίνει το
συμπέρασμα: «οι άγιοι Πατέρες ησαν
κατωτέρας λογικης, από τους σχολαστικούς Λατίνους» ;; Για να συγκρίνεις το
μυαλό δύο ανθρώπων θα πρέπει να τους βάλεις π.χ. ένα μαθηματικό πρόβλημα και
όποιος το λύσει σωστά ή πιό γρήγορα είναι εξυπνότερος. Εδω έχουμε διαφορετικές
μεθοδολογίες και όργανα. Αλλιως δουλεύουν οι σχολαστικοί αλλιως οι δικοί μας,
οι Άγιοι.
……………………Τό κείμενο τοῦ
περιοδικοῦ εἶναι σαφέστατο, ἐν τούτοις ἐσεῖς ἀφήσατε
τήν οὐσίαν τοῦ δόγματος, δηλαδή τήν ἀληθείαν καί προσπαθήσατε νά
δικαιολογήσετε τόν συκοφάντην τῶν
ἁγίων…
Ο ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ ΜΟΥ ΑΝΑΦΕΡΟΤΑΝ ΣΤΑ ΟΣΑ ΓΡΑΦΑΤΕ ΚΑΙ ΣΤΟΝ ΤΡΟΠΟ
ΠΟΥ ΤΑ ΤΕΚΜΗΡΙΩΝΑΤΕ. ΟΣΟ ΓΙΑ ΤΟΝ ΑΓΙΟ ΝΑΥΠΑΚΤΟΥ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΑΝΑΓΚΗ ΑΠΟ ΕΜΕΝΑ ΝΑ
ΤΟΝ ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΗΣΩ. ΕΙΝΑΙ ΚΟΡΥΦΗ ΤΗΣ ΣΥΓΧΡΟΝΟΥ ΘΕΟΛΟΓΙΑΣ ΚΑΙ ΦΥΣΙΚΑ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ
ΣΥΚΟΦΑΝΤΗΣ ΤΩΝ ΑΓΙΩΝ ΑΛΛΑ ΤΟΥΣ ΑΚΟΛΟΥΘΕΙ ΚΑΤΑ ΠΟΔΑΣ.
ὁ κ.
Βλάχος ἰσχυρίζεται τό ἀντίθετο, ὅτι δηλαδή, δέν ἠδυνήθησαν οἱ ἅγιοι Πατέρες νά ἀσχοληθοῦν καί μέ τό ἀπροϋπόθετον τῆς ἐνανθρωπήσεως
Ο ΑΓΙΟΣ ΝΥΠΑΚΤΟΥ ΔΕΝ ΛΕΕΙ «ΔΕΝ ΗΔΥΝΗΘΗΣΑΝ», ΛΕΕΙ : «δεν αντιμετώπισαν το θέμα».
Μοῦ
γράφετε: <Λέει πουθενά ο άγιος Ναυπάκτου ότι οι Πατέρες βαδίζουν με τη
λογική;> Ἄν δέν τό
λέγη τότε τούς ἀδικεῖ.
ΣΑΣ ΕΓΡΑΨΑ ΟΤΙ ΣΕ ΘΕΜΑΤΑ ΠΙΣΤΕΩΣ ΟΙ ΑΓΙΟΙ ΔΕΝ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΟΥΝ
ΤΗΝ ΛΟΓΙΚΗ ΑΛΛΑ ΤΟΝ ΘΕΙΟ ΦΩΤΙΣΜΟ. ΓΙΑΤΙ ΤΟΥΣ ΑΔΙΚΕΙ; ΕΙΝΑΙ ΔΥΝΑΤΟΝ ΜΕ ΤΗ ΛΟΓΙΚΗ
ΝΑ ΜΙΛΗΣΕΙ ΚΑΝΕΙΣ ΓΙΑ ΤΑ ΤΟΥ ΘΕΟΥ;
Δ.Γ.Θ.
παρακάτω η συνέχεια του σχολιασμου του "θεολογικου" νου του καλλίνικου καραφυλλάκη:
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
ευπρεπως...